Cogito non ergo sum libera

Simți fiorul artei? Ești un nou Eminescu? Arata-ne ce poți!
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

Omul își depășește tragica nelibertate, când are curajul de a o privi în față
(Nicolae Manolescu)

Libertatea, o problemă atât de discutată de-a lungul timpului încât a ajuns să fie sinonimă cu omenirea. Dorința de libertate sau de a îngrădi libertatea altora a clădit și a destrămat imperii. Secolul XXI se vrea a fi secolul libertății, iar în mare așa și este, cei mai mulți oameni putând alege să face orice doresc. Sau să nu fie chiar așa? Inchiziția începea odată cu fraza „Accipere fidem est voluntatis, sed tenere fidem iam acceptam est necessitatis” ("Acceptarea credinței este voluntară (opțională), dar menținerea credinței acceptate este o necesitate"), rostită de Toma de Aquino. În teorie se voia piatră de temelie a unei gândiri noi, deschise, ce oferea fiecăruia libertate religioasă maximă, dar în practică a ajuns să fie una dintre cele mai puternice unelte de îngrădire a liberații din istorie. Revoluția franceză e amintită ca triumful „libertății, egalității, fraternității”, dar în contextul istoric de la acea vreme nu a fost la fel de revoluționară precum cea americană sau engleză spre exemplu. Ce s-a păstrat e nucleul oricărei revoluții, ideea, deasupra faptelor, lucru susținut și de Voltaire când spunea că la popoarele care au un limbaj scris „cărțile guvernează lumea”. Chiar dacă dintr-o monarhie absolutistă Franța a plonjat într-un autoritarism și mai abuziv sub conducerea lui Napoleon, reverberațiile nucleului au fost destul de puternice pentru a elibera spiritul francez. Să avem așadar doar iluzia libertății? Cred că avem libertatea de „a ne alege singuri lanțurile”, cum ar fi spus Sidney Sheldon.
Singurul lucru care pare determinat în viată e moartea, ca și consecință a nașterii. Pe parcursul vieții putem alege să acționăm cum credem de cuviință atâta timp cât libertatea noastră „ține cont de libertatea celor din jur” (Cristian Teleucă), dar aceasta ar limita libertatea noastră. Este anulată însăși definiția libertății „posibilitatea de a acționa după propria voință sau dorință”, iar dacă deja libertatea libertății este deja trunchiată, nu este ea diminuată până la inexistență în realul vieții de zi cu zi? La nivel macro, dar nu atât la nivelul Cosmosului, fiecare acțiune are o reacțiune, dar la nivel micro, individual avem o oarecare libertate, demonstrată magistral de Lev Tolstoi în secvența „Spui că nu sunt liber, dar mi-am mișcat mâna. Oricine înțelege că răspunsul ăsta irațional e o dovadă irefutabilă a libertății mele” din romanul Război și pace. Existența simultană atât a determinismului cât și a liberului arbitru poartă în filosofie numele de compatibilism. „Pesimistul extrem” cum mai este numit Arthur Schopenhauer a spus despre libertate că „Omul poate acționa cum dorește, dar nu poate dori ce-și dorește”. În alte cuvinte, deși un agent poate acționa liber în funcție de un motiv, cauza motivului este tot timpul determinata”. În societate, una dintre cele mai vechi chestiuni de libertate disputate a fost libertatea religioasă. Conform cărților sfinte (Biblie, Coran etc) Dumnezeu a dat liber arbitru omului, problemă vine în momentul în care aceleași cârti spun că Dumnezeu a dat și niște legi care trebuie respectate, încălcarea lor aducând cu șine o sancțiune. Una dintre legile date care nu țin de morală se formulează în linii mari „Să crezi în Mine”. Acesta este momentul în care libertatea religioasă nu e restricționată atât de oameni cât de divinitate însăși, deoarece această interdicție divină a cărei încălcare nu are niciun efect, pozitiv sau negativ asupra celor din jur, ruinează principiul liberului arbitru, mai mult chiar decât celelalte legi, în cazul cărora se poate argumenta că o încălcare ar duce la vătămarea celor din jur și deci ar fi, într-o oarecare măsură, necesare. În acest caz, necredința în divinitate este echivalentă cu decizia de a-ți mișca mâna din citatul lui Tolstoi, e bazată pe liberul arbitru și nu afectează pe nimeni. De ce ar trebui așadar pedepsită o astfel de acțiune? Dacă avem liber arbitru o acțiune inofensivă nu ar trebui să atragă după sine sancțiuni, or asta nu poate decât două soluții: ori divinitatea care ar fi inspirat cărțile sfinte e doar o palidă umbră a ceea ce înseamnă cu adevărat divinitate, ori aceasta nu există, ori că nu avem liber arbitru. Oricare dintre concluzii e la fel de tragică.
în lumea fizică suntem liberi doar în imediata proximitate, iar conștiința pare a fi locul propice unei libertăți totale. Totuși, la o analiză mai atentă se observă faptul că aceasta idee, cum că în spațiul propriilor gânduri am fi cei mai liberi e adevărat doar în măsură în care nu se ia în calcul inteligența persoanei care se presupune că e liberă. Dacă totuși o asemenea variabilă se ia în considerare, putem afirma cu certitudine că gradul de libertate pe care „îl avem” e invers proporțional cu inteligența posedată. Cele mai libere entități sunt cele care nu gândesc, când nu ai gânduri care să te limiteze, ești fie infinit de liber fie inexistent, oricare dintre opțiuni fiind egale ca și însemnătate, la fel cum în matematică rezultatul unei împărțiri cu 0 este fie imposibil (inexistent), fie infinitul. Citatul lui Manolescu „Omul își depășește tragica nelibertate, când are curajul de a o privi în fată”, citit „printre rânduri” relevă tocmai acest lucru. Cum poți privi în față ceva dacă nu îl poți percepe? Tragismul vine nu de la lipsa libertății ci de la faptul că poți înțelege această lipsă. Cu cât densitatea gândurilor e mai mare, cu atât conștientizarea nelibertății e mai dureroasă, „caci cu cât ești mai mare, cu atât te vezi mai mic”. În completarea citatului manolescian, vine cel al lui Voltaire „E dificil să eliberezi proștii de lanțurile pe care le venerează.”. Acesta din urmă poate fi înțeles în sensul că lipsă inteligenței înseamnă și o lipsă a libertății, dar acest înțeles este adevărat doar pe de o parte, anume că singura libertate pe care nu o ai în calitate de prost e aceea de a-ți conștientiza prizonieratul, or această libertate este inutilă întrucât nu servește niciunui scop mai înalt. Libertatea de conștiință poate fi limitată și mai mult atunci când o minte sclipitoare devine obsedată de o idee. În literatură română, Cioran este „maestrul obsesiilor”, care deși prin operă emană o libertate a conștiinței superioară, era „prizonierul” propriilor obsesii: Existența, Moartea, Divinitatea. E ciudat cum poți să radiezi libertate, să-i eliberezi pe alții în timp ce tu ești îngrădit de sine.
Dacă până acum, libertatea lua nuanțe diferite în funcție de termenul de referință, în artă, paradoxul libertății e cel mai evident. Absolut toți spun că un artist are libertate infinită în ceea ce creează, dar până și în ziua de azi sunt opere pândite de cenzură. În regimurile totalitare, cenzura e pe față, în timp ce în democrație cenzura provine din preconcepțiile maselor și a criticilor. Practic, artistului i se spune că poate crea orice dorește, după care este judecat și eventual cenzurat pentru că a „abuzat” de libertate. Un exemplu în acest sens îl reprezintă muzica rock, privită cu îndoială chiar și azi datorită stilului libertin de a pune problema, fără pic de „political correctness”. Cei de la The Beatles, prin lirica inovatoare și coloanele sonore ce combinau mai multe genuri de muzică, au reușit să influențeze atât de tare societatea încât azi este văzută ca un simbol al anilor `60-`70. Cu toate astea, la momentul respectiv, BBC a refuzat să difuzeze mai multe dintre melodiile trupei (Lucy în the Sky with Diamonds, A day în the life, Come together etc), motivând că respectivele melodii fac promovează drogurile, sexul etc. 30 de ani mai târziu, trupa care a încheiat practic era rock, Nirvana, avea parte de același tratament, lirica solistului Kurt Cobain fiind găsita adeseori șocantă în melodii precum Rape me, Heart-Shaped Box, Polly etc. Apare aici o opoziție între ideea de libertate în artă pe de o parte și tăișul cenzurii pe de altă parte. Totuși, până la urmă, cei cu libertatea cea mai mare au rămas în istorie, oameni precum Voltaire, Nietzsche, Lennon. Însă e posibil să ai prea multă libertate? Desigur, dacă ești obișnuit cu lipsa ei. Un artist este obișnuit să fie în același timp liber și limitat, la fel cum divinitatea e liberă în creație și limitată doar de șine.
Această discuție asupra libertății de acțiune a omului -determinism contra liber arbitru- nu o să înceteze decât atunci când „omul se va sălta pe sine și va deveni supraom” ca să-l parafrazez pe Nietzsche, iar libertatea e a celor care vor fi capabili să-și vadă limitele și „să-și aleagă singuri lanțurile”. O nechibzuință a propriei (limitate) libertăți poate avea efect negativ asupra celorlalți, a se vedea exemplul Germaniei în anii `30 unde Hitler a ajuns la putere că urmare a exercitării libertății de vot a oamenilor, efect neutru asupra celorlalți, cum s-a văzut că un act precum mișcatul mâinii nu îi afectează cu nimic pe cei din jur, sau efect pozitiv, atunci când reușim să-i eliberăm spiritual și intelectual pe alții. Deși gândesc, asta nu înseamnă că sunt liber.
User avatar
.chester
Dremora Lord
Posts: 3712
Joined: 12 May 2014, 19:49

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by .chester »

Image

Sparge-l si tu in paragrafe.
I'm livin' in a love shadow
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

chestr0ny wrote:Image

Sparge-l si tu in paragrafe.
Lene
User avatar
TG
Dremora Lord
Posts: 4947
Joined: 1 Mar 2014, 20:08
Contact:

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by TG »

Lal, lasă că o să fie mai puțin leneși cei care se uită la wall of text-ul tău și vor trece ei de prima propoziție.
"Screams of a billion murdered stars give life to the night's peace. While we cling in desperation to the few spinning stones we call worlds."

Image
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

TG wrote:Lal, lasă că o să fie mai puțin leneși cei care se uită la wall of text-ul tău și vor trece ei de prima propoziție.
Voiam sa vad cum e sa fii McWill
User avatar
McWilliams
Self-righteous bastard
Posts: 4601
Joined: 2 Mar 2014, 17:23
Location: Galati
Contact:

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by McWilliams »

McWill pune spatii intre randuri, daca tot vrei sa vezi cum e.
Candva, pe aici, trecea un brutalistu...
O vorba de duh din Warhammer 40'000
https://www.youtube.com/watch?v=cO3MttgvHUY
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

McWilliams wrote:McWill pune spatii intre randuri, daca tot vrei sa vezi cum e.
I've failed you :(
User avatar
McWilliams
Self-righteous bastard
Posts: 4601
Joined: 2 Mar 2014, 17:23
Location: Galati
Contact:

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by McWilliams »

Si inca un lucru - asta este Micul ghid al citatelor misto de pus pe facebook? Intreb pentru ca, o data la 2-3 propozitii, apare repede un citat. N-ar strica si o parere proprie. Sunt sigur ca ea exista acolo, insa este sugrumata de citate si se pierde. Una este sa cauti sustinere in parerile/exemplele altor (eventual, celebri) indivizi, si cu totul alta sa te ingropi in prea multe citate si pareri. Pentru ca parerile sunt multe si diverse - imbratisandu-le pe toate, nu poti crea o identitate anume pentru eseu.
Candva, pe aici, trecea un brutalistu...
O vorba de duh din Warhammer 40'000
https://www.youtube.com/watch?v=cO3MttgvHUY
User avatar
Ferrrrrrrrrdinand
al IX-lea
Posts: 3303
Joined: 18 Sep 2016, 22:09

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Ferrrrrrrrrdinand »

McWilliams, cam acesta e modelul dupa care se fac toate eseurile la liceu iar elevii sunt descurajati sa iasa din tiparul asta. In plus, toate citatele sunt comentate si nu sunt puse acolo doar asa
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

Ferrrrrrrrrdinand wrote:McWilliams, cam acesta e modelul dupa care se fac toate eseurile la liceu iar elevii sunt descurajati sa iasa din tiparul asta. In plus, toate citatele sunt comentate si nu sunt puse acolo doar asa
BINGO! Dar intr-adevar, nu consider ca asta e eseu de loc 1, nu stiu sa explic cum de l-au ales pe asta.
PS: Pe locul doi e colega de care ma plangeam acum vreo luna ca m-a friendzonat :D
User avatar
.chester
Dremora Lord
Posts: 3712
Joined: 12 May 2014, 19:49

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by .chester »

Asa-i trebuie.
I'm livin' in a love shadow
User avatar
Doc
Hammer Haunt
Posts: 1778
Joined: 29 Jun 2015, 21:23

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Doc »

1. De acord cu observatia lui McWill. Prea multe si dese citatele.
2. De unde vin citatele - daca vin din citirea operelor, dintr-o cultura vasta, jos palaria. Dar nu e rau nici daca vin din google-citate-libertate. Oricum se vede transpiratia.
3. Interesant stilul - fraze scurte, alerte. Fara greseli care sa supere urechea. Vocabular dezvoltat. Omu' e citit. SOARECE! stai in Romania! plateste-mi pensia!
4. A fost vreo limita de marime? lejer ar putea fi dublat ca dimensiune, facand trecerile de la Cioran la Nirvana ceva mai blande :)

Overall, foarte bine :)
User avatar
Stokkolm
Dremora Lord
Posts: 2555
Joined: 3 Mar 2014, 22:28

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Stokkolm »

Va facut Soarecu. Jongleaza fara efort vizibil cu citate din Voltaire, Schopenhauer, Cioran, si apoi mai si vine modest spunand ca nu a fost mare lucru. Totul la frageda varsta de 13 ani. Eu cand aveam 13 ani ma chinuiam sa bat calculatorul la Starcraft, cu cheaturi.
User avatar
Doc
Hammer Haunt
Posts: 1778
Joined: 29 Jun 2015, 21:23

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Doc »

13 ani? Credeam ca e la liceu :)
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

Doc wrote:1. De acord cu observatia lui McWill. Prea multe si dese citatele.
2. De unde vin citatele - daca vin din citirea operelor, dintr-o cultura vasta, jos palaria. Dar nu e rau nici daca vin din google-citate-libertate. Oricum se vede transpiratia.
3. Interesant stilul - fraze scurte, alerte. Fara greseli care sa supere urechea. Vocabular dezvoltat. Omu' e citit. SOARECE! stai in Romania! plateste-mi pensia!
4. A fost vreo limita de marime? lejer ar putea fi dublat ca dimensiune, facand trecerile de la Cioran la Nirvana ceva mai blande :)

Overall, foarte bine :)
Am fost la limita, era maxim 2 pagini si ceva, ma rog, nu prea-mi place ca exact cand incep sa curga frazele trebuie sa ma opresc... In plus mai e si structura eseului pe care o inveti la clasa si care mie mi se pare cel putin rigida.
Mersi de aprecieri, in mare, am incercat sa ma limitez la citate cu care puteam opera relativ lejer, iar frecventa lor cred ca se datoreaza, reflectand acum, necesitatii de concizie. Pe de-o parte imi trebuiau idei relativ clare si trebuia sa respect lungimea.
La partea cu stilul nu stiu ce sa zic, am inceput sa lucrez la el doar cu doua zile inainte de termen si in prima zi aveam doar introducerea si o parte din primul argument (le-am refacut in a doua zi :)).
Stokkolm wrote:Va facut Soarecu. Jongleaza fara efort vizibil cu citate din Voltaire, Schopenhauer, Cioran, si apoi mai si vine modest spunand ca nu a fost mare lucru. Totul la frageda varsta de 13 ani. Eu cand aveam 13 ani ma chinuiam sa bat calculatorul la Starcraft, cu cheaturi.
Adauga 3 ani te rog frumos :D
PS: Nu prea ma bate gandu' sa raman in tara, but you never know.
User avatar
DarthZombie
Dremora Lord
Posts: 4183
Joined: 2 Mar 2014, 15:25

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by DarthZombie »

Esti fericit acum, marvas?
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

DarthZombie wrote:Esti fericit acum, marvas?
E in extaz
User avatar
McWilliams
Self-righteous bastard
Posts: 4601
Joined: 2 Mar 2014, 17:23
Location: Galati
Contact:

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by McWilliams »

Prevad un screenshot cu marvas uitandu-se la topicul "blaba zilei", pe 31 dec 2016, in jur de ora 24:00.
Candva, pe aici, trecea un brutalistu...
O vorba de duh din Warhammer 40'000
https://www.youtube.com/watch?v=cO3MttgvHUY
User avatar
Zulu
Zergling
Posts: 146
Joined: 3 Mar 2014, 18:48
Location: Planeta Moldova

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Zulu »

Soarecu wrote:...iar în mare așa și este, cei mai mulți oameni putând alege să face orice doresc.
Au, asta o durut oleaca.

Aprob si eu parerile antevorbitorilor: prea multe citate, prea multe idei insiruite una dupa cealalta fara a fi dezvoltate suficient.

Daca asta a fost structura eseului ceruta, sunt dezamagit sa vad ca nu s-a schimbat nimic (in bine) in modul de predare/evaluare, raportat evident la perioada 'pe vremea mea'.
Ex-Level Forum member, ex-Tzeeeac member, current everything else.
User avatar
Soarecu
Pig Cop
Posts: 791
Joined: 11 Mar 2014, 19:04

Re: Cogito non ergo sum libera

Post by Soarecu »

Zulu wrote:
Soarecu wrote:...iar în mare așa și este, cei mai mulți oameni putând alege să face orice doresc.
Au, asta o durut oleaca.

Aprob si eu parerile antevorbitorilor: prea multe citate, prea multe idei insiruite una dupa cealalta fara a fi dezvoltate suficient.

Daca asta a fost structura eseului ceruta, sunt dezamagit sa vad ca nu s-a schimbat nimic (in bine) in modul de predare/evaluare, raportat evident la perioada 'pe vremea mea'.
Cred ca era mai bine si daca limita de spatiu era mai generoasa, in felul asta citatele puteau fi mai diluate.
Post Reply

Return to “Bistro de l’arte”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests