Si eu m-am gandit la o tema similara acum ceva vreme (am si un doc word pe undeva cu cateva idei aruncate), dar mai mult ma gandeam la modul in care percepi trecerea timpului. De exemplu cand aveam vreo 12/13 ani or so, pe la inceputul anilor 2000, si am cumparat Dungeon Keeper dintr-o colectie "Oldies but Goldies", populara la vremea ei atat in magazine cat si pe la chioscuri (practic era un plic transparent cu un carton A2 pliat ce functiona drept manual si cu CD-ul intr-un jewel case lipit de el lol), doar vazand imaginile de pe spatele cartonului, avand grafica din alt timp cu alte cerinte tehnice, mi s-a parut ca am de a face cu un artefact antic dezgropat si adus dintr-un loc similar cu ce vedeam in screenshot-uri. Sentiment si mai accentuat cand jucam chestii de pe CD-uri de tip Anthology "386-486-586 Best of" sau mai stiu eu ce colectii faine la modul "RTS Games 97-98-99" etc. In acei ani, la inceput de mileniu, multe jocuri pre '95 imi lasau impresia ca sunt din alt secol, chit ca jucasem jocuri chiar la acea vreme prin mijlocul anilor nouazeci, pe un 386. Nu mai spun de ce era pre '90, jocuri care pareau ca sunt picate dintr-o civilizatie selenara disparuta, incercand sa comunice si sa imite pornirile artistice umane printr-o tehnologie demult uitata.
In cazul meu, interesul pentru jocuri vechi exista si azi doar ca se rezuma de multe ori la sesiuni scurte in Dosbox sau la vazut cateva clip-uri pe youtube, cand aflu de te miri ce titluri necunoscute sau cand vreau sa imi aduc aminte de una alta. Dar sentimentul acela de explorator sau arheolog digital pe care l-am trait in adolescenta nu o sa il uit vreodata. Cautand initial pe la tarabe si prin cataloage terfelite detinute de domni cu papagali pe umar, sau mai tarziu prin rafturile cu jocuri vechi ale magazinelor, prin nenumarate casete de CD-uri obosite avand drept coperta colaje grafice paranormale si fonturi in flacari, sau deschizand casete Sold Out/Xplosiv/White Label cu acel miros plastic specific, instaland jocuri de care nici nu auzisem si vazand sub ochii mei cu fiecare titlu, avansand prin negura timpului, o evolutie grafica si mecanica a "formei artistice supreme" (yeh, asa consideram inca de pe atunci, cu mult inaintea retardismelor de genul "dar este' jocurile arta?" si alte rahaturi), a fost un lucru inedit, si am facut totul la o varsta cand astfel de lucruri lovesc destul de tare. Au un cu totul alt impact, mult mai potent, doar esti fraged, inca in formare; cel putin asa presupun prin cunostintele mele la nivel de bar-chat in legatura cu dezvoltarea individuala, desigur mai mult mizand pe memorie si experienta decat pe studii aprofundate in domeniu lol.
Imi aduc aminte in ce hal am cautat Daggerfall dupa ce am citit mega review-ul lui Ciolan in Level. Si asta a fost cand Morrowind era proaspat lansat btw, Skyrim-ul acelor ani. Eu si un prieten intrebam pe la toate tarabele de joc si nu il gaseam deloc, l-am cautat intermitent vreo doi ani or so pana cand am avut net si l-am descarcat, nu prea imi aduc aminte de pe ce site, dar stiu ca l-am luat cu o suita de patch-uri care il faceau jucabil heh. Cu multe jocuri a fost asa, jocuri de care am aflat din rubrica "Game Universe" in Level (cand un redactor isi prezenta istoria si contactul cu jocurile video) sau sectiunea de review-uri pentru jocuri memorabile. De Fallout 2 am dat la vreun an dupa ce am aflat de el, prin noroc chior, un "amic al unui amic" avand CD-ul cu jocul full, fara sa aiba ceva ripped. Cand am vazut intro-ul jocului am decis instant ca este cel mai profund si masiv lucru pe care l-am vazut pe vreun monitor si ca jocul va fi monumental; lucru pe care l-am decis de atatea ori inainte, candva cu intro-ul pentru Dune 2, alta data privind logo-ul 21st Century Entertainment cuplat cu soundtrack-ul din Pinball Fantasies, si tot asa pana astazi.
Cand am descoperit Home of the Underdogs am simtit ca am dat peste un loc secret si unic lol, mi s-a parut fascinant simplul fapt ca exista asa ceva, un asemenea bestiar digital. Imi aduc aminte si de Underground Gamer care a fost desfiintat acum cativa ani din pacate, majoritatea jocurilor aveau si manuale scanate la o calitate foarte buna. Pasiunea pentru astfel de lucruri s-a domolit in ultimul timp desigur, mai ales dupa ce treci de douazeci si cinci de ani, cand incepi sa vezi lucrurile altfel. Mai ales timpul. In 2005, 1995 mi se parea la o viata distanta. Azi am impresia ca 2005 a fost ieri plm, si anii trec ca lunile, lel. Parca ieri ma jucam Halo CE prima data, initial uimit de meniul principal si de soundtrack-ul fantastic, in timp ce pe urma ma plangeam pe forumul Level ca are prea multe sectiuni similare, doar ca putin mai tarziu sa ma hotarasc ca este intr-adevar cel mai grandios sci-fi themed FPS de care am dat pana atunci.
Sunt sigur ca sunt destui adolescenti azi care incearca sa cunoasca istoria si evolutia jocurilor, doar ca nu dai de ei in marea de oameni care nu au astfel de porniri. Probabil ca noile generatii nu joaca efectiv multe dintre titlurile clasice, si se rezuma la citit sau vazut clipuri pe net, dar daca iti place un lucru cu adevarat incepi pe parcurs sa te interesezi si de trecutul lui, e un lucru cu totul natural. Dar la fel cum putini sunt interesati de istorie la modul general, si mai putini sunt interesati de istoria artei, si chiar si mai putini de cea a artei digitale. Ce e rar e pentru cei rari etc.
Stokkolm wrote: Dupa Dune 2 mi se pare ca doar Supreme Commander a mai avut feature ca transporturile sa iti duca la reperat automat unitatiile pe low HP.
Am uitat complet de lucrul asta, plus ca multe vehicule aveau tendinta sa se si intoarca singure cand ajungeau sa fumege. Chiar am butonat jocul de curand putin, interesant e si modul in care primesti prompturi vocale cu punctul cardinal din care esti atacat ("enemy approaching from the west", de exemplu). Sunt multe detalii surprinzatoare in joc pentru vremea lui.
Cool topic.