1. Castle of the Valley of Mines (Gothic 2) - Troneaza in mijlocul hartii, populat (macar initial) de paladini, o carcasa arsa si darapanata fata de ce a fost in G1, dar chiar si asa, tot spre locul asta pui catarea cand te fugaresc lighioanele locului. Ajuta foarte mult ca inceputul capitolului doi din G2 te arunca intr-o harta noua, neexplorata, pe timp de noapte (iar noaptea in jocurile old-school inseamna bezna totala), oferind castelul drept singurul safe-heaven din mijlocul unei lumi ostile jucatorului. Iar daca esti orb si nu intuiesti "intrarea" in castel, dai roata constructiei cu toata hoarda de orci si wargi la curul tau.
2. Church (Metro 2033/Last Light Redux) - Ceva atrage la o biserica transformata intr-un punct fortificat in fata atat a intemperiilor naturii (sau ce a mai ramas din ea), cat si a noilor forme de viata aparute. Si nu este nimic SF in concept, doar o intoarcere la radacinile est-europene (cand ortodocsii se ascundeau in biserici, atunci cand invadau turcii/tatarii/mongolii).
3. X-COM HQ (X-COM Enemy Unknown/Enemy Within) - O gaura in pamant. Cu spatiu limitat. Unde trebuie sa decizi daca in urmatorul cub de 10x10x10 metri faci un laborator sau o baraca sau o camera de servere sau... Pare plictisitor, din moment ce sunt doar pixeli pe ecran, fara sa iti dezvolte vreun atasament fata de ei. Insa in Enemy Within, ai si o misiune in care te ataca in "propria casa". Si indiferent cat de anosta sau de inghesuita sau de rahat este, aia este inca A MEA si sa fiu al naibii daca primesc musafiri neinvitati in ea!
4. The rooftops of Dubai (Spec Ops: The Line) - Dubai. Unde zgaraie-norii ating cerul. Sau, scuzati repetitia, chiar zgarie norii. O furtuna de nisip mai tarziu, acei zgaraie nori sunt aproape acoperiti de nisip. Iar acolo unde nisipul nu a intrat, se naste un hau imens. Total nerealist dpdv fizic, dar fascinant. Periculos si fascinant. Mai ales tirolienele dintre zgarie-nori.
5. Pillars of Nosgoth (Legacy of Kain: Defiance) - Punctul central al universului Legacy of Kain. Stalpii sunt echilibrul lumii: atat timp cat ei sunt sanatosi, si lumea ramane sanatoasa. Iar toate belelele raman ascunse sub pres. Insa vointa unui singur om (apoi vampir) este suficienta si pentru a sfarma lumea, si pentru a o vindeca. Am preferat versiunea "sanatoasa" a monumentului, cu o poza si pentru versiunea "ruinata".
6. Roscoe Street Station (Max Payne) - Primul contact cu universul Max Payne. O imensitate de statie de metrou parasita, rau-facatori gata sa-ti faca felul, sedative la tot pasul si mult umor. Negru si nu numai. Nivelul nu este poate la fel de imbarligat sau de plin de detalii ca altele de mai tarziu, insa face fata cu brio la obiectivul de imersiune in joc.
7. Order of the Sword HQ (Devil May Cry 4) - Cum am zis mai sus, multa marmura, unghiuri drepte, magnitudine care pare sa compenseze pentru ceva. Faptul ca sunt demoni si ca vor sa conduca lumea pentru a fi adulati de catre ea. Mereu ma depaseste cum cineva poate gandi ca cel care ar locui in echivalentul gameristic a Casei Poporului poate fi o PERSOANA BUNA (sau macar cu intentii bune).
8. London Nautica (Wolfenstein The New Order) - It's London. Now overrun with Nazis. And they built themselves a Nazi wing in the British Museum. Celebrating the Moon base they built. A Moon base with more Nazis on it. Effin' glorious!
9. Town of Chapter 7 (Call of Juarez - Bound in Blood) - Din nou, este un joc in care sunt mai multe nivele ce atrag. Insa m-am hotarat asupra acestuia din doua motive evidentiate in video. In primul rand, faptul ca te scobori pe niste drumuri prapastioase ca sa ajungi in oraselul aflat pe marginea a ceea ce pot presupune a fi fratele mai mic a Grand Canyon -ului. Si in al doilea rand, faptul ca poti arunca peste marginea acelui canion niste cladiri din cel oras. Ok, este un scripted event (si nu este unic in joc), insa te face sa te simti prea potent pentru propriile posibilitati de control - tragi doua-trei gloante, lovesti un butoi de praf de pusca si BOOM! cateva cladiri se muta zece etaje mai jos.
10. Crystal Cruiser, Layout A (FTL: Faster Than Light) - Am simtit nevoia unei alegeri ciudate. Asa ca am ales o nava spatiala o cu forma ciudata. Tineri fiind, toti ne imaginam nave spatiale in forme... sa zicem ca aratau ca versiunile Lamborghini pentru masini: multe colturi ascutite si cu profil de pradator. Aici, este total opusul: aceasta nava spatiala seamana cu un apartament infipt intr-o bucata de meteorit, nava cu care trebuie sa sperii adversarii in a se preda.
11. Space Hulk Map (Warhammer 40'000: Space Marine, Exterminatus mode) - Si aici am simtit nevoia de ceva 40k. Sunt multe de ales, desi jocurile din universul Warhammer 40'000 ofera foarte multe constructii sau nave spatiale imense, prea putine sunt individualizate de o asa natura incat sa ramana "iconic". Si cum nu prea exista reprezentari in-game pentru The Golden Throne, am ales o harta care evoca elemente din Space Hulk. O versiune ceva mai putin market-ata decat cea din KotOR (cred ca 2).