[Review] The Walking Dead Season 1

Recenzii sau articole care abordează un anumit subiect legat de games/media/hardware/lifestyle, scrise de către userii forumului.

Moderator: Mahdi

Post Reply
User avatar
Triggerix
Headless Kamikaze
Posts: 492
Joined: 4 Aug 2018, 13:37

[Review] The Walking Dead Season 1

Post by Triggerix » 4 Aug 2018, 13:50

Image

Atunci când am început să joc primul sezon din The Walking Dead nu credeam că voi fi foarte atrasă de joc. Asta pentru că fiind fană a filmelor cu zombie de foarte mult timp voiam un joc în care personajul meu să fie mai activ, dar am rămas plăcut surprinsă la final. Eram familiarizată cu stilul celor de la Telltale Games pentru că jucasem Tales From the Borderlands și The Wolf Among Us, iar stilul creatorilor nu s-a schimbat foarte mult deci am presupus ca va fi la fel și în cazul acestui joc.

În primul rând aș vrea să vorbesc despre poveste și implicit personaje, pentru că mi se pare partea cea mai interesantă, în special protagonistul (aș vrea să zic protagoniștii, dar Clementine nu are un rol atât de important pentru poveste în primul joc). Povestea începe cu Lee Evrett, profesor universitar de istorie, aflat într-o mașină de poliție. Nu foarte multă lume cred că a băgat de seamă această scenă, dar mie mi se pare foarte interesantă pentru că scoate în evidență individualitatea eroului chiar de la început. Deși jocul se mulează (relativ) pe alegerile pe care le faci tu, personalitatea fiecăruia iese în evidență în anumite momente și cred că acest moment este unul însemnat pentru ceea ce înseamnă personajul lui Lee Evrett.

Image

Discuția pe care o are acesta cu ofițerul de poliție arată faptul că Lee nu încearcă să se apere, nu caută scuze. El știe de la început că ceea ce a făcut a fost diabolic, dar totodată știe că acest lucru nu îl face neapărat un om groaznic. Este conștient de faptul că oamenii nu sunt doar buni sau răi, iar lucrul acesta poate deriva și din educația pe care o are (deși nu se pune accent foarte tare pe asta în poveste).

La început multă lume ar putea presupune că eroul este o persoană îngrozitoare din cauza conjuncturii în care se află, dar eu sunt de părere că asta face experiența jocului mult mai bună. Jucătorul, deși oarecum pasiv, trebuie să se pună în pielea acestui om presupus rău și să facă alegerile pe care le consideră el corecte, dar asta îl va face pe Lee un om mai bun? Contradicția ce are loc în majoritatea jocurilor de la Telltale iese în evidență cel mai bine aici. Te întrebi ce ar alege Lee, nu ce ai alege tu, iar dacă eroul ar face într-adevăr alegerile pe care le-ai făcut și tu, te-ai întreba de ce? Ce l-a făcut să-și schimbe părerea?

Image

Iar aici intră în scenă un alt personaj care, la fel cum am precizat mai sus, nu are un rol foarte important în primul joc pentru firul poveștii (Clementine). Are în schimb un impact mare asupra protagonistului (și vice versa, deoarece aflăm în cel de al doilea joc faptul că Lee a influențat-o atât direct cât și indirect în tot ceea ce face și în evoluția ei ca personaj principal). Chiar la începutul jocului Lee face cunoștiință cu Clementine, o fetiță de opt ani care reușește să supraviețuiască în acest univers apocaliptic ascunzându-se în căsuța ei din copac. Mai târziu, cei doi pleacă împreună spre Savannah, amândoi cu scopul de a-și găsi familia. Aici devine evident contrastul dintre dorința lui Lee de a-și găsi familia pentru că are tot felul de regrete în legătură cu trecutul și Clementine care vrea doar să-și găsească părinții.

Relația lor evoluează destul de rapid, încrederea începe să crească, iar în anumite momente din joc, deși sunt înconjurați de mai multe personaje, ai impresia că sunt doar ei doi. Clementine reprezintă un element vital în dezvoltarea lui Lee, pentru că acesta se gândește la ea ca fiind mai mult decât o altă persoană care încearcă să supraviețuiască într-o lume plină de zombie; Clem e un copil ce are nevoie de protecție iar protagonistul este dispus să facă pași în direcția potrivită și devine o figură parentală pentru aceasta.

Image

Când vine vorba de gameplay, un singur lucru nu mi-a plăcut: nu te simți în fiecare moment la fel de implicat cum te-ai simți în alte jocuri. La început apare un mesaj pe ecran care te anunță că jocul se mulează pe alegerile pe care le faci tu (și implicit personajul tău), dar nu este mereu acesta cazul. Există momente în care indiferent de alegerile pe care le faci, deznodămândul este același, iar schimbările care se produc sunt destul de mici (pe termen lung pot fi observate, dar nu consider că fac o diferență foarte mare pentru poveste).

Însă, ca tot eu să sar în apărarea jocului, alegerile de genul acesta fac jocul să pară mai real. Unul dintre personaje îi spune la un moment dat lui Lee că nu poate salva pe toată lumea, și lucrul ăsta se vede chiar din modul în care se defășoară acțiunea. Faptul că unele alegeri nu schimbă cu totul povestea te fac să îți amintești că și tu ești doar un personaj și că nu ești Dumnezeu, cam la fel ca în viața reală. În mod similar, când există discuții într-un grup, poți alege ce sugestii să faci, dar grupul va alege dacă să fie de acord cu tine sau nu, iar decizia finală se face fără a se lua neapărat în considerare sugestia ta.

De asemenea, pentru că modul în care joci este unul destul de pasiv, pentru a te face să fii mai inclus, există momente cronometrate care îți oferă foarte puțin timp pentru a lua o decizie (o să presupun că undeva între cinci și zece secunde), care se simte chiar ca fiind mai puțin atunci când trebuie să iei o hotărâre importantă. Din această cauză uneori este foarte frustrant să aflii că alegerea ta nu făcea o diferență foarte mare, deși tu te-ai stresat în alea zece secunde de parcă era sfârșitul lumii. Uneori îți vine să-ți arunci PC-ul pe geam (ceea ce n-am facut, props to me) fie din cauză că ai făcut o alegere de idiot, fie pentru că aflii că și dacă făceai alegerea aia mai de oameni cu bun simț nu schimba nimic. Atunci ce rost mai are alegerea mea?!

O altă componentă a gameplay-ului e interacțiunea cu celelalte personaje și obiecte (sună evident, let me explain). În The Walking Dead, nu poți uneori face unele alegeri evidente și stai ca prostul și te întrebi de ce, iar în cele mai multe cazuri e pentru că nu ai vorbit cu alte personaje. Chestia asta e ok, doar că uneori conversațiile respective nu au nici un impact asupra acțiunii tale, nu oferă informații importante și nici nu îți dau o altă alternativă. Sunt practic inutile și stai și te gândești de ce a trebuit tu să mergi să vorbești cu X și cu Y înainte să faci ceva ce puteai să faci acum cinci minute înainte să pierzi tot timpul ăla pentru nimic. Presupun ca au făcut asta fie pentru a prelungi timpul de joc, fie pentru a oferi un insight la cum gândesc celelalte personaje (lucru care nu prea le-a ieșit, cu excepția celor doi protagoniști).

Iar asta mă aduce la ultimul argument pe care voiam să-l fac, și acela este că la fel ca în cazul protagonistului, față de care nu știm dacă este o persoană bună sau rea, dualitatea celorlalte personaje iese în evidență de foarte multe ori. Atmosfera din joc este formată mai ales pe baza acestor momente, în care unele personaje fac alegeri neprevăzute, pe fondul disperării în care se află. Trebuie să nu uităm că acțiunea are loc într-un loc năpădit de zombie, în care fiecare dorește să supraviețuiască indiferent de ce are de făcut, iar acest lucru împinge unele personaje să facă lucruri iraționale, să-i pună în pericol pe alții, doar pentru a se proteja pe ei.

Varietatea de personalități este pierdută pentru a adăuga la acest element, pentru că unii oameni fac lucruri foarte neașteptate doar din dorința creatorilor de a oferi shock value, în detrimentul logicii pe care cel puțin câțiva nu și-ar pierde-o în situații asemănătoare. Și așa ajung la încă ceva foarte bizar. Fix personajele care par foarte slabe din punct de vedere moral reușesc să ia cele mai bune decizii, iar cei considerați puternici eșuează lamentabil să facă ce trebuie, fie că e vorba doar de ei sau de întregul grup în care se află. De aceea, în momentul în care un personaj face ceva foarte previzibil te surprinde, pentru că totul pare a fi pe dos în jocul ăsta în anumite momente. Lucrul acesta te pune și mai tare în încurcătură, pentru că oricum erai foarte contrariat de personajul pe care îl jucai. Ce înseamnă asta? Faptul că Lee ia decizii bune îl face slab din punct de vedere moral? Sau invers? Mai are morala vreo importanță într-un astfel de univers? De ce ma gândesc așa de mult la un joc video?

Image

La capitolul grafică nu pot spune că jocul arată foarte wow, dar asta este, cred, și din cauză că producătorii jocului nu s-au axat așa de mult pe modul în care arată jocul și au plusat în alte părți. Stilul animațiilor este unul interesant iar la partea de detalii s-au descurcat destul de bine, dar unele mișcări arată nu foarte natural. Cel mai bine au fost alese culorile șterse, închise care funcționează foarte bine cu situațiile în care se află personajele și cu toată povestea, cu atmosfera dezolantă implicată de apocalipsa zombie și disperarea în care se află toată lumea.

În concluzie, The Walking Dead e un joc bun, aș putea spune unul din cele mai bune în comparație cu Tales from the Borderlands și fără a face referire la celelalte jocuri din seria TWD. Evident că ar putea să schimbe animația, grafica și să-l facă să arate mai bine estetic vorbind, dar cred că fix faptul că nu arată atât de bine îl face să iasă în evidență. Accentul pus pe evoluția personajelor și pe ce sunt dispuși unii oameni să facă pentru a supraviețui în situații periculoase îl face să se separe de alte jocuri cu zombie în care camera e focusată pe alte elemente. Faptul că Lee este atât de investit emoțional în relația lui cu Clemetine și începe să o vadă ca pe propria fiică face povestea mai complicată, dar adaugă ceva greutate și la complexitatea eroului.

Mie una mi-a plăcut The Walking Dead. Nu aș zice neapărat că e cel mai bun joc cu zombie, mai ales dacă vrei foarte multă acțiune și situații la limită, dar mi se pare o experiență aparte pentru oricine care nu a mai jucat genul acesta de jocuri, indiferent că alegi The Walking Dead sau alte jocuri Telltale (pentru că, din nou spun, seamănă destul de tare). De asemenea, nu e cel mai bun joc Telltale, cred eu, dar cel puțin pe lista mea e runner-up cu foarte, foarte mică diferență. Deabea aștept să văd ce se va întâmpla în viitor cu seria, care este acum la sezonul patru dacă nu mă înșel, mai ales ca l-au numit ”The final season”. Sper să nu se întâmple la fel cum s-a întâmplat cu serialul, și să știe producătorii (da, mă uit la tine, Robert Kirkman) când să se oprească și să nu facă din seria asta ceva ce nu ar trebui să fie doar de dragul banilor.
Last edited by Triggerix on 4 Aug 2018, 14:17, edited 1 time in total.
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough.

Full-time quote-happy-tagger.
User avatar
Triggerix
Headless Kamikaze
Posts: 492
Joined: 4 Aug 2018, 13:37

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by Triggerix » 4 Aug 2018, 13:55

Hei, sunt nouă pe aici. Am găsit site-ul și am văzut că scrieți review-uri și-am zis să-ncerc și eu. Aștept păreri.
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough.

Full-time quote-happy-tagger.
User avatar
marvas
vrășmaș mârșav
Posts: 2430
Joined: 3 Mar 2014, 01:21

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by marvas » 4 Aug 2018, 20:31

In primul rand felicitari pentru efort, mi se pare ca ai pus pasiune in ceea ce ai scris si ca ai fost atenta la detaliile jocului, ceea ce e de apreciat.

In cele ce urmeaza o sa mentionez lucruri care eu simt ca ar putea fi imbunatatite. S-ar putea foarte bine sa si gresesc.

1. Exista momente in care descrierea personajului ma duce cu gandul la caracterizarile personajelor pe care le scriam pentru orele de limba romana, precum cel de mai jos. Recomandarea mea ar fi sa formulezi astfel de presupuneri sa sune ca niste presupuneri personale, nu ca adevaruri de sine statatoare. Altfel, prima mea reactie ca cititor e sa nu ma identific cu informatia pe care o citesc.
Discuția pe care o are acesta cu ofițerul de poliție arată faptul că Lee nu încearcă să se apere, nu caută scuze. El știe de la început că ceea ce a făcut a fost diabolic, dar totodată știe că acest lucru nu îl face neapărat un om groaznic. Este conștient de faptul că oamenii nu sunt doar buni sau răi, iar lucrul acesta poate deriva și din educația pe care o are (deși nu se pune accent foarte tare pe asta în poveste).
2. Nu inteleg aici care e contrastul la care te referi, as fi interesat sa aflu. Mie mi se pare ca fix cautarea familiei ii apropie si ii face pe fiecare sa proiecteze asupra celuilalt imaginea unui tata, respectiv fiica.
Aici devine evident contrastul dintre dorința lui Lee de a-și găsi familia pentru că are tot felul de regrete în legătură cu trecutul și Clementine care vrea doar să-și găsească părinții.
3. "afli" nu se scrie niciodata cu doi i

4.
La capitolul grafică nu pot spune că jocul arată foarte wow, dar asta este, cred, și din cauză că producătorii jocului nu s-au axat așa de mult pe modul în care arată jocul și au plusat în alte părți.
La capitolul grafică nu pot spune că jocul arată foarte wow, dar asta este, cred, și din cauză că producătorii jocului nu s-au axat așa de mult pe modul în care arată jocul și au plusat în alte părți.
Mmmmnu. Cei care s-au ocupat de grafica au stiut exact ce fac. Jocul e bazat pe o serie de benzi desenate, asa ca stilul cell-shaded e alegerea evidenta aici. Pe langa ca e si trademark pentru creatiile celor de la Telltale.


Sper sa mai revii in curand si cu alte recenzii. Cat de multe!
User avatar
Triggerix
Headless Kamikaze
Posts: 492
Joined: 4 Aug 2018, 13:37

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by Triggerix » 4 Aug 2018, 22:15

Mulțumesc mult pentru feedback. Nu scriu de obicei review-uri și nu-s foarte obișnuită cu limbajul, dar mi-am dat seama că sună cam artificial.

Partea cu "aflii".. mi-e rușine de mine în momentul ăsta.

La partea cu familia mă refeream că pentru Clementine e ceva foarte important să-și găsească familia, dar Lee o face doar ca să-și ia cumva la revedere. Adică mie una mi s-a părut că el se aștepta să nu-și mai găsească familia sau să-i găsească morți, pe când Clem chiar crede că o să-i găsească în viață și e foarte șocată când îi vede la final. Cel puțin așa mi s-a părut mie.

Iar la partea de grafică mă refeream că nu au făcut ca alte jocuri adaptate din benzile desenate și că ar fi putut să se dezvolte pe partea asta dacă voiau. Știu că ăsta e stilul celor de la Telltale și deși am observat că multora nu le place, eu chiar sunt fană.
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough.

Full-time quote-happy-tagger.
User avatar
ola small dickie
Cyberdemon
Posts: 9584
Joined: 2 Mar 2014, 19:57
Location: Constanta
Contact:

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by ola small dickie » 5 Aug 2018, 02:04

Apreciez recenzia la un adventure care mie mi a placut si apreciez semnatura de la user. Bun venit pe forum!

Si da, si eu am simtit ca pana la final Clementine, un personaj memorabil in istoria genului adventure, a sperat sa isi gaseasca familia. Well, si a gasit o, dar nu cum spera ea. Un moment realizat memorabil. Momentul ala cand clementine se plimba pe strada incognito pe langa parintii ei zombie, daca tin minte corect, e unul dintre cele mai puternice momente din istoria genului, si eu am jucat multe jocuri adventure.
http://cu-mausul-in-lanul-de-secara.blogspot.ro/

Toto, aici nu pare sa fie Constanta.

MUIE PSD!
User avatar
Triggerix
Headless Kamikaze
Posts: 492
Joined: 4 Aug 2018, 13:37

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by Triggerix » 5 Aug 2018, 02:43

Mulțumesc!

Da, dar a fost foarte interesant în scena respectivă și faptul că deși își vedea părinții zombie pentru prima oară, Clem nu prea a mai avut timp să reacționeze în nici un fel pentru că Lee a leșinat lângă ea și l-a salvat. A avut câteva momente foarte bune jocul și nu știu dacă s-au gândit dinainte producătorii, dar primul joc pare oarecum un prequel la povestea lui Clementine mai degrabă decât un joc de sine stătător din serie. Vreau să zic că nu știu dacă ei știau de la început că vor să continuie restul seriei cu Clemetine ca protagonistă, dar le-a ieșit super bine.
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough.

Full-time quote-happy-tagger.
User avatar
Cristan
Hammer Haunt
Posts: 2073
Joined: 2 Mar 2014, 16:16
Contact:

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by Cristan » 5 Aug 2018, 16:29

Salut şi bine ai venit pe forum.

Felicitări pentru articol. Pe lângă ce a zis marvas, las şi eu câteva observaţii generale mai jos, și câteva chestii punctuale în spoiler. Sper să nu le iei prea negativ, în general mi-a plăcut articolul.

Mai întâi, ca o impresie generală, cum remarcai şi tu mai sus, articolul are un ton puţin cam impersonal şi uşor artificial.

Apoi, nu ştiu cum ar înţelege acest review cineva care nu a jucat jocul. Intri destul de repede în analiza personajelor şi a deciziilor şi aproape numai despre asta vorbeşti până la sfârşit, dar despre joc în ansamblu vorbeşti destul de puţin. Câteva paragrafe introductive ar ajuta destul de mult: ce sursă de inspiraţie are, dacă are vreo legătură cu serialul, modul în care e structurat şi dacă contează, ce mecanici de joc îl caracterizează (acele alegeri de care vorbeşti şi felul în care influenţează povestea)

Au fost mai multe pasaje în care nu mi-a fost clar la ce te referi. Am jucat jocul, dar nu mai ţin minte detalii. Exemplele din joc, situaţii sau dialoguri, sunt puţine în articol. Ar fi ajutat textul mai mult să dai mai multe exemple (se poate şi fără spoilere) în sprijinul unor idei sau concluzii. Vezi, de exemplu, paragraful care începe cu "Iar asta mă aduce la ultimul argument pe care voiam să-l fac, și acela este că... ", precum şi paragraful imediat următor.

Spoiler for More:
Cred că e Everett, nu Evrett.

Eram familiarizată cu stilul celor de la Telltale Games pentru că jucasem Tales From the Borderlands și The Wolf Among Us, iar stilul creatorilor nu s-a schimbat foarte mult deci am presupus ca va fi la fel și în cazul acestui joc.
Walking Dead e primul apărut dintre acestea.

El știe de la început că ceea ce a făcut a fost diabolic, dar totodată știe că acest lucru nu îl face neapărat un om groaznic.
ar putea presupune că eroul este o persoană îngrozitoare
Nişte adjective cam tari, ar merge mai bine cu ceva mai moderat.

Chiar la începutul jocului Lee face cunoștiință cu Clementine
Am găsit şi eu un i în plus :ugeek:

devine o figură parentală pentru aceasta.
dar nu este mereu acesta cazul.
Cam mulţi de "acest"

Uneori îți vine să-ți arunci PC-ul pe geam (ceea ce n-am facut, props to me)
Chiar ţi-a venit? Jocul ăsta nu e tocmai Dark Souls. :)

fie pentru că aflii că și dacă făceai alegerea aia mai de oameni cu bun simț nu schimba nimic. Atunci ce rost mai are alegerea mea?!
Nu mai ţin minte în ce fel se văd consecinţele alegerilor tale. Afli din joc că un anumit moment ar fi dus la acelaşi rezultat indiferent de alegerea pe care ai fi făcut-o? Sau ai căutat pe net alternativele? Căci daca e doar varianta a doua, care e diferenţa între o consecinţă reală produsă de alegerea ta şi simpla iluzie că ai fi influenţat-o? Dacă tu alegi ceva şi crezi că ai schimbat rezultatul, care e diferenţa?

nu poți uneori face unele alegeri evidente
dar unele mișcări arată nu foarte natural.
Sună aceste fraze cam nenatural.

cu atmosfera dezolantă implicată de apocalipsa zombie
îl face să se separe de alte jocuri
alte jocuri cu zombie în care camera e focusată pe alte elemente
"Implicată", "să se separe" şi "focusată" sună ca o traducere directă din engleză.



Şi mai jos sunt câteva exemple de pasaje care ar putea fi formulate mai bine:
Varietatea de personalități este pierdută pentru a adăuga la acest element,
Nu e prea clar ce ai vrut să spui aici.

În concluzie, The Walking Dead e un joc bun, aș putea spune unul din cele mai bune în comparație cu Tales from the Borderlands și fără a face referire la celelalte jocuri din seria TWD.
Îl compari doar cu TftB şi e mai bun decât el? Sau e unul dintre cele mai bune jocuri ale Telltale, cu excepţia TftB?

Accentul pus pe evoluția personajelor și pe ce sunt dispuși unii oameni [...] îl face să se separe de alte jocuri cu zombie în care camera e focusată pe alte elemente.
Adică în alte jocuri cu zombie accentul cade pe altceva decât evoluţia personajelor? Dacă da, merită menţionat şi ce fel de jocuri: adventure sau jocuri de acţiune? Căci în genuri diferite, e firesc ca experienţa de joc să se concentreze în jurul altor elemente.
marvas wrote:
4 Aug 2018, 20:31
Pe langa ca e si trademark pentru creatiile celor de la Telltale.
Dacă nu mă înșel, a devenit "trademark" odată cu jocul ăsta, pentru că până atunci foloseau un 3D clasic - Sam & Max, Jurassic Park și care au mai fost. TWD a fost primul cu stilul ăsta de bandă desenată.
Done
Out into the foggy street. Turn your collar up.
User avatar
Triggerix
Headless Kamikaze
Posts: 492
Joined: 4 Aug 2018, 13:37

Re: [Review] The Walking Dead Season 1

Post by Triggerix » 5 Aug 2018, 16:39

Mulțumesc pentru feedback. O să fiu sinceră și o să recunosc că în anumite momente mi-a fost puțin greu să urmăresc toate argumentele pe care mi le-ai dat pentru că sunt foarte punctuale. Totuși apreciez chestia asta pentru că e mai ușor să le corectez exact acolo unde trebuie.

La partea de început mă refeream la faptul că eu am jucat Tales from the Borderlands și The Wolf Among Us înainte de The Walking Dead.

Și da, chiar mi-a venit să arunc PC-ul pe geam. Nu-s tocmai cea mai calmă persoană, mai ales când e vorba de jocuri.
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough.

Full-time quote-happy-tagger.
Post Reply

Return to “Articolele comunității”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests