Am terminat Clair Obscure, desi mai am niste side content ramas, cateva idei pe final, spoiler free
Cred ca joc diferit fata de restul populatiei; mi-am comparat completion time cu ce e postat pe How Long To Beat, si la mine iese dublu sau chiar triplu, mai vorbeam si cu un amic care e si el pe la final acum, si are un play time comparabil cu ce e pe site, eu nu inteleg cum il termina atat de rapid, el nu intelege ce mi-a luat atat. Banuiesc ca faptul ca simt nevoia sa curat nivelele de inamici si sa gasesc toate secretele fara ghid adauga mult backtracking ineficient la experienta. Do people just play with guides sau sunt mult mai buni decat mine in a gasi toate secretele?
Retrag o parte din criticile legate de inconsistentele tonale, se leaga dragut o data ce ai viziunea completa, dar in continuare mi s-a parut ca are mult tropey lazy writing cand vine vorba de side content / lore. Main cutscenes sunt excelente mai ales la inceputul si la sfarsitul jocului, iar party character story and dialogues sunt scrise si interpretate bine in intregime. Insa exista mult story content pe langa cele mentionate care trag experienta in jos. Luandu-ma dupa credits / diversele interviuri o sa presupun ca Guillaume Brosche & Jennifer Svedberg-Yen s-au ocupat de partile care mi-au placut, si Victor Deleard s-a ocupat de random sidequests / character filler dialog, posibil cateva sau toate Expedition journals. Cringe rau partile alea.
Dar Jennifer si Guillaume... goddamn, mai ales Guillaume pe partea de cinematografie, cu toate scenele alea 4:3 alb negru, foarte foarte fain, in special
aceea scena cu dutch angles; absolute cinema. A ajutat mult directia lui artistica, si pe partea de VO / Motion capture am inteles ca a fost foarte implicat, legat de cum ar trebui sa sune si sa se miste persoanjele.
Cat despre gameplay, raman la pararea mea initiala, e facut de niste amatori care n-au avut o viziune si directie prea clara despre cum ar trebui sa se joace jocul asta, doar au implementat niste sisteme (unele aleatorii, cum ar fi climbing sau toate mini game-urile alea fara nici un sens sau zvac) ca sa-l faca interesant si sa muleze pe modelul de JPRG, cu un mic twist pentru ca Guillaume se juca Sekiro la vremea respectiva si s-a sculat lui intr-o zi ca poate ar merge un dodge / parry si aici.
Mecanic e complex dar fara un balance temenic se destrama totul instant, pe Expert am terminat jocul fara prea mari probleme, doar mai primeam random one shots pentru ca ma tot pacaleau fake out animations. Si erau portiuni lungi inclusiv in cadrul aceluiasi nivel unde ori omoram toti inamicii cu primul personaj in prima tura (zona cu multi fliers) ori nu aveam destul DPS pentru restul de encounters.
Recitesc ultima fraza asta si simt ca n-am subliniat destul absurdul balance-ului; a fost o zona intreaga, cu zeci de batalii, unde fiecare batalie, bai dar fiecare batalie, o terminam cu primul personaj din prima tura, deja stiam pe dinafara ce butoane sa apas in primul frame in care erau disponibil UI-ul, dupa ce se terminau toate nenorocitele alea de animatii unskipable care acompaniau fiecare batalie. Si tot in zona asta, am avut un mob (optional ce-i drept) unde n-am avut cu toata echipa destul DPS incat sa-l omor la timp, si un boss care la fel, m-a fortat sa ies inapoi in overworld si sa revizitez niste zone optionale ca sa mai fac level up si sa mai iau gear.
Abia in end game pot zice ca a inceput sa fie interesant gameplay-ul si a trebuit sa incep sa adaptez putin buildurile in functie de inamici, culmea, in end-game toata lumea zice sa nu iti bati capul cu optional content ca e grind fest, dar... dar... abia atunci devine interesant

In fine, o sa presupun ca le-a iesit pur intamplator partea asta, by cranking the stats way up.
In rest muzica 10/10 aproape in intregime, iar pe partea vizuala e un adevarat festin, cu mentiunea ca devine repetitiv cumva in stilul lui pompos si fantasmagoric, totul este extrem de creativ, dar creativ in acelasi fel, idk, nu stiu ce vreau sa zic aici, doar mi se luase pe la jumatate de cum arata inamicii / lumea, desi fiecare zona era diferita cu inamici diferiti (for the most part)
Daca l-as juca acum clar as fi bagat aceste moduri:
Easier or Harder Dodge and Parry - Slightly Easier
Enhanced Descriptions - Skills Pictos and Weapons
Place Name Level Indicator
Remove Volumetric Fog - Fog - Bloom - DOF - CA (Anti-Stuttering) - Doar pentru a scoate volumetric fog, e oribil de pixelat, arata de parca sufera de artefacte de compresie
Slightly Better Map Menu
Tot oribil e si UI-ul din jocul asta, dragut dar oribil, mai ales cand intri intr-o zona optionala, si te chinui 15 min cu primul set de inamici pana sa realizezi ca probabil ar trebui sa te intorci mai tarziu in zona asta si sa-ti vezi de main quest, cand anume? well you better keep checking to find out, si lista zonelor tot creste, si nici n-ai cum sa le markezi pe harta, si nici nu le vezi numele decat daca dai zoom in.
Ugh, si mi-am amintit de prostia aia cu partile blocate de paint spikes, fara vreun indicator clar legat de cand deblochezi abilitatea de a le sparge si fara un sistem de markere, sunt cu zecile rasfirate in toata zonele, inclusiv in prima zona a jocului. Pentru partea asta am cedat si am apelat la un ghid.
8/10, atat de mult il trage in sus intro + outro + muzica, altfel ar fi fost de nota 5 sau 6.