Page 2 of 4

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 14:47
by Cristan
chestr0ny (by the way, ce avea "chester"?), nu intentionam sa pornesc o discutie despre note :) Imi pare rau ca nu mai e vechiul forum sa caut citatele redactorilor care ziceau ca ar renunta la note si discutiile care erau acolo despre asta. Tot acolo sugeram eu la un moment dat ca nota ar putea fi inlocuita de ceva gen "etichete de calitate": "Capodopera, de jucat neaparat", "Misto, dar poate asteptati o reducere", "Doar pentru fani" si "Stai departe!". La fel de succinte ca o nota si mult mai expresive. Probabil la ceva asemanator se gandea si caleb cu medaliile.

Apropo de RPS si Eurogamer, au si ei un sistem din asta de badge-uri prin care scot in evidenta jocuirile foarte bune si exceptionale. Si da, stiu de IGN si Gamespot etc, de-aia am zis site-urile serioase. Like I said, notele conteaza pentru Metacritic. My bad ca n-am verificat pe Polygon, aveam impresia ca n-au note. (oricum, in afara de RPS am cam renuntat la site-urile de gen).

Sunt de acord si cu argumentele care se dau si mai sus, caleb si restul. Nu stiu ce relevanta mai au notele intr-o revista tiparita in zilele internetului nostru. Chiar si daca ar aparea regulat, tot ar fi irelevante pentru un potential cumparator la momentul aparitiei, daramite in conditiile actuale.

Poate ar trebui sa facem un poll si pentru note :)

PS. Daca tot suntem la capitolul asta, ar mai fi cate ceva de zis si despre liniile alea pro si contra - de ce fix 3 si de ce trebuie neaparat sa aiba fiecare joc asa ceva? Ce greutate au? Daca e un joc foarte bun, ii cautati nod in papura ca sa aveti ce trece la Contra?. Likewise, la un joc foarte prost, mai conteaza ce scrii la Pro?

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 14:55
by caleb
Cristan wrote: PS. Daca tot suntem la capitolul asta, ar mai fi cate ceva de zis si despre liniile alea pro si contra - de ce fix 3 si de ce trebuie neaparat sa aiba fiecare joc asa ceva? Ce greutate au? Daca e un joc foarte bun, ii cautati nod in papura ca sa aveti ce
trece la Contra?. Likewise, la un joc foarte prost, mai conteaza ce scrii la Pro?
Template-ul de InDesign, pe care l-am învățat și eu cu drag, că-mi plăcea să mai detepesc unele articole (dintre care îmi amintesc ca eram mîndru de ăla cu Bayonetta pe cît am fost întrebat de la DTP what's with that shit) permite în mod normal cîte vrei de ambele părți, că doar nu e un formular cu un număr fix de cîmpuri obligatorii. Poți scoate și secțiunea cu totul dacă vrei. Poți lăsa doar Pro sau doar Contra. Nu cred că sunt impuse limitări.

Între noi fie vorba, mi-au plăcut multe chestii scrise de tine și nu numai la feedback. Inclusiv arsurile. Parcă parcă ai zis tu ceva și de tag-uri. Cred că nici nu ar trebui să fie chestii fixe, poți inventa ce se potrivește fără să te limitezi la o bibliotecă de 'premii', 'medalii' sau cum vrem să le spunem.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:00
by .chester
Cristan wrote:chestr0ny (by the way, ce avea "chester"?)
Userul "chester" era deja luat de brutalistu. Funny guy, can't say I miss him.

Cristan wrote:Tot acolo sugeram eu la un moment dat ca nota ar putea fi inlocuita de ceva gen "etichete de calitate": "Capodopera, de jucat neaparat", "Misto, dar poate asteptati o reducere", "Doar pentru fani" si "Stai departe!". La fel de succinte ca o nota si mult mai expresive. Probabil la ceva asemanator se gandea si caleb cu medaliile.
Ia uite ce am gasit in numarul din ianuarie 2000 al revistei LEVEL, primul numar din revista pe care l-am citit vreodata, primit cadou de Craciun de la parintii mei:

Image

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Cristan wrote:PS. Daca tot suntem la capitolul asta, ar mai fi cate ceva de zis si despre liniile alea pro si contra - de ce fix 3 si de ce trebuie neaparat sa aiba fiecare joc asa ceva? Ce greutate au? Daca e un joc foarte bun, ii cautati nod in papura ca sa aveti ce trece la Contra?. Likewise, la un joc foarte prost, mai conteaza ce scrii la Pro?
Pai nu-s neaparat 3. In articolul lui Ghinea la Enderal de numarul asta, n-are nimic la Con. :mrgreen:

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:05
by caleb
Yarp, dar acolo se vorbea de aplicarea automată de etichete bazate pe scor. De ce nu ar putea fi 'Cool Stuff' și o chestie care dacă ar trebui sa ia o notă, ar lua 68? Și de ce un joc pe care poți să-l apreciezi ca pe o starletă porn cu 90-60-90 e obligatoriu să fie cool?

Acum e spam la drumul mare cu jocurile, cam ce s-a petrecut după ce un aparat digital a devenit accesibil tuturor cu fotografiile.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:08
by sebas
În 2000 s-au lansat vreo 30 de jocuri tot anul. Acum atâtea se lansează pe Steam într-o zi. Din cauza asta accentuam nevoia filtrării jocurilor la o aruncătură de ochi, ceea ce poți face cu Steam User Score.

Și, acum, dacă tot notele reprezintă categorii de ce să nu fie pusă doar categoria la final de articol?

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:14
by .chester
Si ce jocuri s-au lansat in 2000: https://en.wikipedia.org/wiki/2000_in_video_gaming

Final Fantasy IX, Baldur's Gate 2, Diablo 2, Icewind Dale, Deus Ex, NOLF, Thief 2, Age of Empires 2: The Conquerors, Tony Hawk's Pro Skater 2, Counter Strike, NFS: Porsche Unleashed, Homeworld Cataclysm, Omikron: The Nomad Soul, Tomb Raider, Shogun: Total War, Tom Clancy's Rainbow Six, The Sims, Legacy of Kain: Soul Reaver, Soldier of Fortune, Quake 3 Arena, Hitman Codename 47 si Sacrifice, printre altele. :shock: Numai titluri super cunoscute si apreciate.

Jeez, ce-au mancat developerii in anul 2000? :lol:

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:19
by sebas
Îmi place cum, subtil ca o felină, ai sărit peste Daikatana. Și Scooby-Doo.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:24
by Stokkolm
In contextul Nivelul2 intr-adevar notele nu sunt atat de importante. Dar pentru Eurogamer / RPS lipsa lor e o chestie negativa. Cand un jurnalist sau un gamer veteran spune ca notele nu-si au rost, e ca si cum un taximetrist care a lucrat 20 de ani intr-un oras spune ca GPS-ul e degeaba. Cand am dat prima data peste IMDB mi-a revolutionat modul de a privi industria cinematografiei. Da, cu timpul am invatat ca exista filme supraevaluate sau subevaluate, dar n-as fi ajuns aici daca aveam la dispozitie doar o baza de date cu 100.000 de filme fara note, fara topuri.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:32
by caleb
Știi, există cărți și reviste despre filme fără note care te educă foarte bine în multe privințe, fără note.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:35
by juve3332
chestr0ny wrote:Si ce jocuri s-au lansat in 2000: https://en.wikipedia.org/wiki/2000_in_video_gaming

Final Fantasy IX, Baldur's Gate 2, Diablo 2, Icewind Dale, Deus Ex, NOLF, Thief 2, Age of Empires 2: The Conquerors, Tony Hawk's Pro Skater 2, Counter Strike, NFS: Porsche Unleashed, Homeworld Cataclysm, Omikron: The Nomad Soul, Tomb Raider, Shogun: Total War, Tom Clancy's Rainbow Six, The Sims, Legacy of Kain: Soul Reaver, Soldier of Fortune, Quake 3 Arena, Hitman Codename 47 si Sacrifice, printre altele. :shock: Numai titluri super cunoscute si apreciate.

Jeez, ce-au mancat developerii in anul 2000? :lol:
1999-2000-2001 e apogeul PC-gaming-ului, cum am mai scris pe forum si in revista. Quake 3 Arena e aparut la sfarsit de '99 odata cu UT, la fel Omikron. Ai uitat Thief 2, iar Soldier of Fortune si Tomb Raider Legend au fost mizerabile, ce naiba!?

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:38
by .chester
N-am uitat Thief 2, Soldier of Fortune imi placuse, iar Tomb Raider nu am jucat niciodata, doar parea cunoscut. :lol:

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:39
by TG
Stokkolm wrote:In contextul Nivelul2 intr-adevar notele nu sunt atat de importante. Dar pentru Eurogamer / RPS lipsa lor e o chestie negativa. Cand un jurnalist sau un gamer veteran spune ca notele nu-si au rost, e ca si cum un taximetrist care a lucrat 20 de ani intr-un oras spune ca GPS-ul e degeaba.
Ai inventat o analogie care nu e legata de nimic, gg. :lol:

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 15:43
by vulp
juve3332 wrote:
chestr0ny wrote:Si ce jocuri s-au lansat in 2000: https://en.wikipedia.org/wiki/2000_in_video_gaming

Final Fantasy IX, Baldur's Gate 2, Diablo 2, Icewind Dale, Deus Ex, NOLF, Thief 2, Age of Empires 2: The Conquerors, Tony Hawk's Pro Skater 2, Counter Strike, NFS: Porsche Unleashed, Homeworld Cataclysm, Omikron: The Nomad Soul, Tomb Raider, Shogun: Total War, Tom Clancy's Rainbow Six, The Sims, Legacy of Kain: Soul Reaver, Soldier of Fortune, Quake 3 Arena, Hitman Codename 47 si Sacrifice, printre altele. :shock: Numai titluri super cunoscute si apreciate.

Jeez, ce-au mancat developerii in anul 2000? :lol:
1999-2000-2001 e apogeul PC-gaming-ului, cum am mai scris pe forum si in revista. Quake 3 Arena e aparut la sfarsit de '99 odata cu UT, la fel Omikron. Ai uitat Thief 2, iar Soldier of Fortune si Tomb Raider Legend au fost mizerabile, ce naiba!?
Adevarat. Poate anii astia de seceta ni le-a dat Domnul sa construim, nu sa criticam..

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:05
by Stokkolm
@TG, la ce ma refeream e ca vocile care spun ca nu avem de cifre si de categorii sunt persoane care au experimentat o gramada de jocuri si deja percep genurile organic, nu isi pun intrebarea daca Mount & Blade e strategie sau RPG, daca e un 10 sau un 7. Dar nu te poti astepta de la cineva care nu stie despre Mount & Blade sa il perceapa la fel.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:09
by Foxman
Eu cred ca vorbim discutii pentru ca am observat ca fiecare vrea altceva de la un review, si unii oameni au pana si alte definitii penru review-uri. Unii vor sentiment, altii vor cold hard facts. Unii for funnies, altii vor text clar si concis. Unii vor plusuri si minusuri, altii spun ca-i prea mura-n gura. Unii vor thumbs up si thumbs down, altii zic ca-i Facebook. Unii vor nota, altii deloc, unii vor cu decimala altii fara. Unii vor un reviewer bun, altii vor agregat. Unii iau revista pentru reviews, altii iau pentru tot ce e pe langa (joc, editorial, rubrica de glume, poster). Depinzand de aceste preferinte, se ia si se cioparteste parerea antitetica. Daca vrei sentiment, o sa-l injuri pe ala cu cold hard facts ca el nu vrea sa stie cum se "simte" jocul. Daca vrei cold hard facts, ti se pare ca ala de vrea sentiment e prost ca sa si citeste balarii si nu afla pe ce rezolutie merge jocul si cat spatiu ai in inventar. Aia care vor funnies spun de ceilalti ca li s-a extirpat glanda umorului, ca scopul review-ului e sa te binedispuna si relaxeze si daca vor doar clar si concis pot sa citeasca de pe wiki. Aia care vor text clar si concis spun ca nu-i intereseaza sa descifreze maimutareli lingvistice. Aia care vor plusuri si minusuri spun ca le e usor sa isi formeze o parere datorita acelui TL;DR. Aia care spun ca-i prea mura-n gura insulta pe cei cu plusuri si minusuri spunand ca sunt jucatori fast-food, care vor ideea si parerea de-a gata. Aia cu nota pana la virgula vor clasament personal, sa-si dea seama cum e sufletul reviewer-ului, aia fara spun ca notele-s pentru mankurti spalati pe creier de la scoala. Aia care vor reviewer-ul bun isi gasesc un idol care-i reprezinta si considera avantajos sa urmeze trend-ul lui si sa aiba incredere in gusturile lui, fiindca sunt atat de asemanatoare cu ale lor. Aia de vor agregat spun ca reviewer-ii sunt oameni si deci subiectivi si e mai bine sa ai un pool mai mare de reviews sub care sa tragi linie si sa faci totalul.

Acum v-ati facut o imagine completa legat de cum ar trebui sa fie revista, nu?

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:21
by .chester
Pai, nu. Un produs de nisa tocmai asta face, se adreseaza unui segment restrans al populatiei, nu tuturor, cu mic, cu mare.

Ce nu inteleg eu e de ce o parte a acelui segment restrans se simte deranjata de prezenta unei note, de parca din cauza notei n-ai mai putea citi articolul. Adica, poti ignora nota. Like, just close your eyes, nigga. Ai ajuns la final de articol, da pagina si gata.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:33
by caleb
Dacă te uiți bine la poll, observi că o bună parte dintre cei activi aici nu mai cumpără revista. Ceea ce face un chestionar de feedback mai util de inclus în revistă, cu întrebări mai punctuale despre chestiile comune (structură, layout) și despre cele particulare numărului respectiv. Cred că un cod QR prezent pe undeva pe acolo ar putea duce la un chestionar online, mai ales dacă la final se face și vreo tombolă.

Că eu nu-i văd rostul din punct de vedere editorial din motive pe care cred că le-am articulat destul de clar, asta e altă poveste și oricum nu e reprezentativ neapărat pentru cumpăratori.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:46
by DarthZombie
In trecut eram adeptul unui sistem de note excesiv de detaliat, cu vreo 12 categorii. Ce sa mai, o nebunie! Recunosc ca eram poate un pic prea ambitios.

Sistemul de notare in Level era bun la inceput. Cam stiam ce gusturi are fiecare redactor si ca atare intelegeam mai bine "cat" inseamna nota data de fiecare unui anumit tip de joc. Totodata nota o percepeam ca o forma de condensare a articolului, deci isi avea utilitatea ei.

Problema a survenit pe urma, cand revista a alunecat spre artsy-fartsy si sacrificarea informatiei pure. Asta in sine nu a fost un lucru neaparat rau, dar pentru note asta a insemnat lipsa de coerenta intre articole si note. Aveai articole care criticau dur aspecte centrale ale unui joc si care tranteau un 8,5 la final. Aveai articole care laudau un joc iar criticile erau minore si nota finala era tot 8,5. Ce sa mai intelegi din asta?

Treaba a fost si mai amuzanta cand facuse Kimo tam-tam ca Level imbunatateste sistemul de note, noi ne gandeam la cum va fi schimbata formula, ce chestii se vor adauga... pe naiba! Doar s-au scos categoriile si notele ramaneau la fel, inclusiv cu subunitati de tipul X,75 si alte situatii ridicole. Uau, mare overhaul am facut! Din acel moment notele din Level au devenit de-a dreptul irelevante. Categoriile alea aveau rolul de a acoperi niste aspecte care nu erau acoperite in restul articolului. Nu de putine ori aveau aspecte precum grafica, gameplay sau poveste care erau mentionate doar sub forma de "nu prea e mult de spus aici, e ce te-ai astepta de la un joc de genul asta", asa ca notele pe categorii ajutau destul de mult in acest sens. In forma asta "imbunatatita" vorbim de note care sunt 100% scoase din burta, de te trezesti cu 10 la Bioshock Infinite cand e clar ca jocul avea hibe care nu puteau fi ignorate intr-un sistem de notare old-style.

Asa ca in forma sa actuala, nota nu are mare branza de valoare. E mai practic ca in loc de o cifra arbitrara sa se apeleze la un sistem de Plus si Minus cu cateva cuvinte despre aspectele mai importante care s-ar incadra acolo. Asa revista ar scapa de "de ce n-ati dat 10 jocului pe care l-am cumparat eu fmm!!!!" si ar scapa de o relicva care nu-si mai are rostul. Atunci cand s-a simplificat sistemul de notare s-a gresit pentru ca el trebuia eliminat de tot daca tot n-a fost cu adevarat imbunatatit.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 16:48
by vulp
Foxman wrote:Acum v-ati facut o imagine completa legat de cum ar trebui sa fie revista, nu?
Nu. Eu cred ca fiecare redactor/editor ar trebui sa-si dea 100% fara sa bage in seama considerente de marketing (astea fiind cele enumerate de tine, foarte importante, insa doar post-factum). Cel mai important e sa stie redactorul cu pricina la ce e el bun. Daca peste cateva luni de zile publicul nu "mushca", asta e. Revista ori isi permite luxul ori nu. Daca nu, nu e locul lui acolo.

Re: Chestionar: de ce NU dati feedback pentru revista N2?

Posted: 31 Jan 2017, 17:36
by .chester
DarthZombie wrote: Asa ca in forma sa actuala, nota nu are mare branza de valoare. E mai practic ca in loc de o cifra arbitrara sa se apeleze la un sistem de Plus si Minus cu cateva cuvinte despre aspectele mai importante care s-ar incadra acolo. Asa revista ar scapa de "de ce n-ati dat 10 jocului pe care l-am cumparat eu fmm!!!!" si ar scapa de o relicva care nu-si mai are rostul. Atunci cand s-a simplificat sistemul de notare s-a gresit pentru ca el trebuia eliminat de tot daca tot n-a fost cu adevarat imbunatatit.
Sistemul de Plus si Minus exista deja, exact in forma mentionata de tine. Chiar nu inteleg cu ce deranjeaza si prezenta unei cifre acolo.