))
Mhm, iar toate resursele astea mega izolate pe glob sa fie disponibile pe tarla la tine pe o harta 120*120 si eventual sa te astepte oponentul sa nu-ti dea rush la workers pana iti lamuresti tu production line-ul din seria Anno. Iar avioanele sa zboare 100 metri dupa care sa se intoarca la baza la tine. Iar cand resursele astea se epuizeaza de pe harta, sa faci trade direct cu aer, in lipsa de aur. Sau sa fie toate inepuizabile ca la meciuri cu presets de noobi si 45 minutes no attack treaty.
Mda, pentru ca daca am face ceva ce ar avea de fapt sens cu astea, am avea Company of Heroes, care nu e tocmai RTS si in niciun caz classic RTS cum se vrea AoE. Nu doar sa alunge fanii, dar sa mai intre si Relic in competitie cu propriile lor titluri. Asteapta tu mult si bine asa ceva de la AoE.
Ma rog, problema aici e ca stiu mai multe despre AoE decat toti userii activi de aici la un loc. Si cred ca despre RTS in general de fapt. Deci nu prea am cu cine purta o discutie mai avansata.
Dar ca tie sau nu stiu cui - care ati jucat odata nush ce RTS si ati stat acolo sa strangeti o armata, fara nicio cunostinta de build order sau meta, si probabil miscand camera cu sagetile nestiind ce sa faceti cu mana stanga pe hotkeys sau grid, de un apm decent nici nu mai vorbim, iar la urma ati selectat toate unitatile si le-ati trimis la gramada catre adversar, iar asta in timp ce probabil admirati efectele exploziilor sau cum se misca tancurile – eh, ca vi s-a parut asta o experienta misto inainte sa deschideti urmatorul joc si sa treceti peste, nu inseamna ca pentru stadiul asta e gandit jocul. Ca si-ar sapa groapa din ziua 2.
Exagerez putin, dar sunt pretty sure ca mai tot restul userilor de pe acest forum joaca un RTS de genul la nivel super casual, solo campaigns eventual sau, daca e skirmish, fara dureri in coate de nush ce meta. Dupa care se muta pe alt joc.
Eh, succesul unui astfel de RTS la scara larga este dat de concurrent players pe o perioada cat mai indelungata, care la randul este mentinut de latura competitiva, care la randul e interesata de tournaments, streamers etc. Astia sunt miezul care vor tine jocul in picioare ani la randul si astia sunt in primul rand interesul. Ghici ce cer astia de la AoE4 - care-s de fapt de la AoE2 si-s cam 90% din comunitate?
Ideea e ca trebuie sa intelegi AoE la nivel competitiv oricum, fie ca esti competitiv sau casual, sa intelegi gameplayul, sau intelegi meta-ul, ca sa realizezi de ce toate visele astea sunt fantezii ce nu pot fi luate in serios. Sa intelegi de ce AoE nu prea mai functioneaza de la praf de pusca incolo. Iar la nivel de design sa mai intelegi si concepte de genul cognitive load at any given point, ca sa nu se transforme intr-un Anno
)
Si revenind la ce ai mai insirat tu pe acolo:
Company of Heroes nu e classic RTS pe cand AoE este. De asta ziceam ca s-ar transforma in CoH, adica ceva nedorit. Eu ti-l dau ca un contra exemplu, tu revii cu el ca exemplu.
In Red Alert si C&C
faceai alea, nu faci. Ca nu le mai joaca mai nimeni. Si din nou, nu cred ca le intelegi la un nivel avansat. Practic nu aveau mai niciun sistem de counters, erau foarte barebones la mecanici de joc, nici macar mai recentul Generals nu a fost mai breaz, fiind si super imbalanced si clunky. A fost bun C&C ca a cam dat kickstart la gen, dar nu poate face fata azi nici la minuscula concurenta care a mai ramas. Speram intr-o noua iteratie ca lumea. Btw astia de la C&C ziceau ca asteapta sa vada cum e primit AoE4, fiind cam singurul triple A RTS clasic in productie sadly, si poate primesc si ei finantare pt o continuare.
SC2 e sci-fi, nu trebuie sa urmeze anumite reguli si sa ofere un context istoric si cat de cat natural. SC can go wild and get away with it. Ce? Voiai sa-l faca sci-fi acum? Iar SC e si el RTS clasic in design, opus ideilor incalcite pe care le fortezi tu pe acolo. SC2 e mai simplist la eco si un picut mai lejer la micro/apm decat AoE (contrary to what some believe), fiind in schimb mai twitchy. Iar SC2 e exclusiv pt 1v1 (cam untouchable aici de fapt), nefiind gandit si pt team games, aici e cea mai mare diferenta. Si nu cred ca astia de la AoE4 s-au gandit vreo clipa sa-l faca sci-fi for no reason si sa concureze direct cu SC2.
Practic mai sunt doar 2 RTS-uri clasice cu playerbase semnificativ astazi, AoE2 si SC2, cam atat. Deci genul e in moarte clinica. Eh, iti dai seama ca atunci cand au stat la masa si au discutat proiectul, mai ales dupa ultimile esecuri si semiesecuri, au ajuns rapid la concluzia ca nu mai pot risca cu cine stie ce idei ciudate ce ar instraina seria, punand si ditamai investitia la bataie intr-un gen aproape mort. Nope, au mers la safe pe singurul model deovedit de mare succes din serie, AoE2.
Nah, si eu am fanteziile mele despre un RTS al viselor umede, sa fie sci-fi, dark, foarte gory, pe un ton foarte serios, pe langa well implemented heavy micro si macro. Adica cam asa cum ar trebui sa arate un univers gen 40K, nu cu modelele alea ridicule si mai stiu ce facute parca pentru virgini la 40 de ani. Dar asta nu inseamna ca asta ar fi si solutia buna pt AoE4 doar pentru ca vreau eu asa ceva.
Si mai sunt astfel de cazuri rasfirate care isi doresc vocal nu stiu ce ciudatenii pe formurile oficiale spre amuzamentul celorlalti useri. Ca bla bla “au mers pe varianta care le face cei mai multi bani hhuuuooo”. Adica, duh lol, aveau sa mearga pe varianta care le-ar fi facut cei mai putini bani? It’s just common sense.
Iti dau tema pt acasa. La un survey pt AoE4 cel mai important improvement dorit a fost votat de daparte ca fiind pathfinding-ul (in asa fel incat Microsoft cautau apoi experti in flow field pathing pt AoE4) Hmm, oare de ce crezi ca asta a fost cazul? Din atatea lucruri care se vor imbunatatite la un joc vechi, lumea vrea in primul rand pathfinding?
Si revenind la jocul ca atare, parerea mea e ca va fi un fail, dar din cu totul alte motive: AoE4 Woke Edition. You heard it here first, it’s gonna backfire. Sper sa ma insel, dar ma indoiesc avand in vedere ce miscari vedem azi prin lumea jocurilor si ce s-a mai auzit behind the scenes.