juve3332
1. Syberia (2002)
M-o fi injurand Azad ca n-a ramas singur-mandru cu Syberia, dar am decis ca nu ma pot lipsi probabil de cel mai emotionant intro din draft. Cumparasem cele doua cd-uri de Syberia stiind doar ca e un adventure cu mamuti si un fel de personaje ciudate, nelamurindu-ma exact unde la intretaierea dintre persoana si masinarie. E o senzatie foarte ciudata sa vezi automatoanele prima oara, fara sa ai mare habar despre ce sunt ele mai precis si care e rolul lor in toata povestea, mai ales ca bizarele "creaturi" alcatuiesc integral publicul si recuzita uneia dintre cele mai profund umane ceremonii, inmormantarea. Syberia e, partial, un joc despre batranete si visul de a te reintoarce in copilarie sau macar de a dainui intr-un fel ca prezenta si actiune (asa cum o fac automatoanele), iar un ecou din toata aceasta staza ce-si aduna ultimul ferment catre o incercare de (ex)taza poate fi ghicit in strazile goale ale unui orasel adormit sub ploaia mocaneasca, in uimirea putin stanjenita a lui Kate (care e si a noastra, prin extensie). Si poate ca, data fiind maniera in care Benoit Sokal este anuntat ca un veritabil auteur inca de la inceput, n-ar fi ciudat nici sa citim un comentariu antropologic pe marginea batranetilor insingurate si a memoriei reluate doar mecanic a vechilor generatii europene. Daca o mana de automaton iti inchide in nas o poarta de fier forjat, o alta te pofteste inauntru catre aventura cu jobenul la pamant.
2. Thief (1998)
Intr-un fel, e bizar ca un joc atat de plin de personalitate si cu un accent atat de pronuntat pe naratiune sa aiba o introducere atat de MTV-generica. Pe de alta parte, fiind primul din ceea ce se dorea a fi o serie si introducand conceptul nou "de-a furisatea", e poate chiar mai potrivit astfel. Nu sunt multe de spus, melanjul de rune oculte, siluete senzual-amenintatoare (ce jucator poate spune ca rotunjimile Trickster-ului nu exercita un oarece farmec lasciv, pervers exploatat de secventa cheii care patrunde in borta zavorului?!), inamici-gardieni drepti de parca ar fi taiati in piatra, trimiteri biblice si muzica, aaaah, muzica este de fapt liantul de exceptie care face intregul sa functioneze, aproape ca o melodie de Massive Attack (care sunt si formatia cea mai indreptatita sa innobileze auditiv vreun Thief, daca s-ar pune problema), ei bine, tot melanjul acesta are darul de a te pune pe carbuni incinsi inaintea unui joc in care eminamente va domni tacerea si pasul cumpatat, dar in care inima si mintea vor bate cu ritm indracit. Singura ofensa pentru puristi este gardianul ucis, dar intreaga secventa serveste ca punct culminant al energiei acumulate, asa ca as trece-o gratios cu vederea. (E interesant ca Thief 3 e singurul in care Garrett nu apare drept ucigas la inceput, deja producatorul cunoscandu-si publicul tinta ceva mai bine.)
3. Starcraft: Brood War (1998)
Toata lumea stie ca Blizzard face(a?) secvente cinematice meseriase. Filmele de inceput si sfarsit ale Brood War sunt preferatele mele. Camera manevrata profesionist e o gura de aer proaspat intr-o industrie care se multumea de multe ori cu semi-amatorismul in domeniu: scenele de dialog sunt redate printr-o suita variata de unghiuri, iar asta fara ca rezultatul sa fie obositor; cand vine vorba de actiune, montajul e inteligent si "asezat", nu agasant de frenetic. Impresia de film turnat transpira din toti porii atmosferici, iar asta se vede la nivelul verosimilitatii psihologice: tensiunea pe care comandantii Battlecruiser-ului o resimt la nivel individual si intre ei este palpabila, ca si oroarea muta, aproape melancolica, care trebuie sa-l incerce pe soldatul de rand din transeele abandonate cand isi ridica privirea spre inscrutabilul comandament. Iar in ciuda faptului ca prezinta evenimente suficient de dramatice, nu suntem supusi vreunui bombardament de patetism sau sufocati de atitudinea aceea ieftin-demonstrativa pe care am ghicit-o pe alocuri in Starcraft 2. Drama e umana si reala, indivizii prefect caracterizati din tuse minime, iar razboiul impotriva acestei cacofonice amenintari extratereste, purtat undeva in maruntaiele spatiului (sentimentul asta de campanie la dracul in praznicul cosmosului e iarasi sublim), pare de fapt atat de familiar, aproape intim. War never changes. Cadenta stabilita de film (un inceput violent/intermezzo tactico-filozofic/actiune muribunda (la propriu) care sta sa izbucneasca) imi aduce aminte de ritmul atat de bine-cunoscut al misiunilor de single ale jucatorilor oarecare de rts-uri, cand ruperile de ritm ale bataliilor punctau scrupuloasa constructie a bazelor si acumularea de forte.
4. Monkey Island 3 (1997)
Monkey Island 3 este definitia unui intro care sa combine umorul si aventura: superb desenat, cu toate micile artificii psihologice care alcatuiesc imaginarul piratesc (romul, hartile mototolite, mirajul marilor tropicale), un anti-erou prostanac si adorabil aratand mai prostanac si adorabil decat oricand, un antagonist hazos si baritonal, o mare iubire care doar ti se vantura pe la orizont (toata lumea stie ca cea mai frumoasa e calatoria!), muzica delicioasa . E o introducere SI o reclama excelenta a jocului. Tot ce nu mai tin minte e daca craniul deposedat involuntar de schelet va fi Murray de mai tarziu, desi inclin totusi sa cred ca nu.
5. Unreal (1998)
La Unreal cred ca a contat si ca tocmai ce-l joc (cate 2-3 nivele la cateva zile), dar primul meu gand cand am deschis executabila, ruland in glorioasele detalii complete (ceea ce pe atunci nu-mi permiteam), a fost "uau, cum au schimbat de fapt 3dfx si placile Voodoo gamingul". Pe langa valoarea estetica si tusele afective, e un fel de simbol al acelei perioade revolutionare, un moment de inovatie tehnologica care a schimbat in mod marcat si definitiv jocurile. Posibilitatile au devenit, brusc, aproape nelimitate. Imaginatiei i-au fost predate cheile unei grafici "out of this world". Si oricat de mult ne-am intors privirile catre substanta narativa in ultimul deceniu, nu cred ca vreunul dintre contemporanii epocii respective poate spune ca atunci nu eram fascinati de grafica ce se nastea sub ochii nostri.
6. Dune (1992)
Villeneuve, move over.
Dune e o bucata de stare, cu incredibil de lente si atmosferice cadre panoramice sau de urmarire. Nu sunt un fan inrait (n-am citit cartile si am jucat doar cateva dintre titluri, pe majoritatea nu cu foarte mare tragere de inima), dar tot ce are mai bun universul acesta pare distilat in introul de fata. Vastele intinderi desertice, competitia acerba dintre case care creeaza un climat apasator, la limita suportabilitatii (limitarile tehnice ajuta), fraza "the spice extends life...the spice expands consciousness...the spice is vital to space travel...", intonata de vocea feminina, si care mi-a ramas intiparita in creier ca una dintre cele mai totale ademeniri intr-o aventura. Nu stiu, pe mine m-a cucerit complet.
7. Full Throttle Remastered (2017)
Haha, introul la Full Throttle practic l-am citit in Level, povestit de-a fir a par de Indianu', unul dintre redactorii initiali ai revistei. Nu am facut rost de joc decat niste ani mai tarziu, dar in tot acest timp am trait cu o frumoasa fantezie pe care articolul mi-a indus-o (iar Full Throttle nu mi-a risipit-o, din fericire). E cel mai bun intro din adventure-urile serioase pe care le-au publicat LucasArts, de la stilul grafic si muzica pana la personajele originale si foarte bine reliefate.
8. Post Mortem (2002)
9. L.A. Noire (2011)
10. Cryostasis (2009)