McWilliams wrote: ↑17 Aug 2020, 17:18
Nu varsta sau cum arata pe din-afara e problema la Star Trek. Problema sta la nivel narativ. Star Trek-urile recente sunt an excuse for space pew-pew. Ori nu asta a fost ideea de baza pentru Star Trek.
Way back in the day, when Gene Roddenberry was a wee lad (he was pushing 43, but that's besides the point), he had a dream! a vision! an idea! Ca omenirea a reusit sa treaca peste rasism, peste razboaie pentru resurse, peste interese nationale (ca inca nu se ajunsese la moda intereselor marilor corporatii), peste boli si foamete, peste o gramada de probleme care ne-au definit mult timp ca specie/civilizatie si am putut coopera pentru a explora spatiul, pentru a intalni alte civilizatii/alte rase de pe pozitii diplomatice, pentru a invata de la altii si pentru a-i invata pe altii, pentru a proteja rasele/civilizatiile prin Prime Directive pana cand sunt pregatite de contactul cu Federatia etc.
Admit ca a trecut ceva vreme de cand am vazut interviuri cu Roddenberry vorbind despre ce a vrut el sa transmita prin Star Trek, asa ca este posibil sa expun ce imi doresc eu sa fie Star Trek in loc de ce isi dorea Roddenberry. Este posibil sa atribui ideile mele altuia ca sa imi multumesc piticii de pe hipotalamus.
Si este posibil ca anumite chestii care mi-au placut la TOS, apoi la TNG sau la DS9, sa fi fost mai degraba limitari (de buget, de actori, de tehnica cinematografica, de decor etc.). Adica poate TOS ar fi avut explozii spectaculoase in fiecare episod, daca ar fi fost viabil dpdv financiar si nu s-ar fi dedat la chestii pe care niste ciutani (trademark ola) le-ar numi acum cringe, campy, boring, slow, unattractive space talk instead of engaging space fight.
Insa tocmai acele chestii fac Star Trek sa fie diferit, deci un brand intru sine. Momente ca Kirk citand din Constitutia US sau luptandu-se mano-a-mano cu dwarf Godzilla pentru placerea lui "Zeus" si refuzand sa-si omoare adversarul, cand toata lumea "buna" si "moderna" il "stie" pe Kirk drept brash, arrogant, womanizer, inconsiderate. Momente ca Picard avand "the Picard speech" pentru a detensiona o problema - fie ca e o altercatie intre doi petty officers sau o tensiune diplomatica intre doua rase razboinice. Pentru ca da, exista in fiecare sezon cel putin o amenintare majora (in general, cliff-hanger-ul, dar nu numai). Insa intre, exista viata normala la bordul unei nave spatiale. Ce fac personajele la bordul navei, cum interactioneaza intre ele, ce probleme intampina, cum le rezolva, daca avanseaza ca oamenii reali in viata (adica gresesc si invata din asta) etc.
Poti sa arati/povestesti cuiva episoade cu Kirk, cu Picard, cu Sisko, cu Janeway, pana si cu Archer, sa creionezi un personaj relativ interesant, dar 100% credibil, fara sa apelezi la BOOM, VIN BORGII, BOOOOOOM, ACUM VIN ALTI BORGI, BOOOOOOOOOOOOOOOOM, ACUM VINE INTREAGA FLOTA STAR FLEET, PEW PEEW, PEW PEW PEW, BOOOOOOOOOOOOOOM, O GAURA NEAGRA A DISTRUS O PLANETA, DECI TOT IMPERIUL ROMULAN, BOOOOOOOOOOOOOOOOOOM, acum personajul principal plange pentru SENTIMENTE.RO.
Noile Trek-uri sunt niste rahaturi dpdv a ceea ce inseamna Star Trek. Sunt filme artistice si/sau filme seriale decente sau chiar bune cand vine vorba de actiune, dar au la fel de mult in comun cu Star Trek ca filmele de genul The Martian sau Gravity.