Welcome to modern games, mate. Tre' să faci o facultate ca să fii capabil să le joci.
Exact senzaţia respectivă am avut-o când m-am apucat serios de jucat World of Warcraft Wrath of the Lich King.
De asta am zis într-un post anterior "F1 2020 poate fi tratat ca un racing-game oarecare, te bagi în GP şi faci curse de 5 tururi".
Dacă nu eşti pasionat de Formulă, aşa trebuie să începi. Pentru că dacă plonjezi în carieră fără a şti toate chestiile alea tehnice extrem de complicate... n-ai cum. Te uiţi la ele ca curca-n lemne, exact cum am păţit şi io la început.
Eram ca ăia din Las Fierbinţi, "Bă ej' brost?" "Bă ej' neboon?!"
#metoo
Şi mie mi-a luat vreun an să le înţeleg, renunţasem la real-life F1 în 2008 şi nu mai urmărisem vreun Mare Premiu timp de peste 13 ani.
Când m-am întors, pentru ultima cursă a sezonului 2021, nu mai ştiam nimic.
Totul se schimbase.
Echipele, piloţii, tehnologia, circuitele, totul.
A trebuit să... fac facultatea respectivă

, am început prin a urmări faimosul Drive to Survive de pe Netflix, pentru a mă pune la curent cu realităţile prezentului, să ştiu cine-i cine.
Apoi am revenit în trecut, să recuperez tot ce pierdusem în vremea copilăriei din cauza dementei perioade ceauşiste.
În anii '80 propaganda comunistă înfiera cu mânie proletară tot ce era occidental, iar Formula 1 era unul din simbolurile decadenţei Vestului, de existenţa ei se vorbea doar cam pe şestache în faimoasele "almanahe" ale vremii.
Prin urmare, prima cursă am văzut-o la TVR de-abia în 1991, însă comentatorii vorbeau despre sezoanele electrizante ale anilor '80.
Aşa că dacă mă reîntorsesem la Formulă, trebuia să recuperez.
Am început să caut pe internet toate datele statistice şi să mă uit la vechile sezoane, începând din 1985.
Cu destulă greutate şi la o calitate video proastă (dar hei, eram obişnuit cu televizorul Sport alb-negreu de pe vremea lu' Ceauşescu, aşa că eram forjat) am găsit cursele, multe dintre ele comentate de legendarul Murray Walker acompaniat de fostul campion mondial James Hunt.
Entuziasmul lui Murray era completat perfect de datele tehnice oferite de James, şi am învăţat multe lucruri pe care le-am putut aplica cu succes în jocurile de Formulă.
Ca să dau doar un exemplu concret, James spunea că dacă faci o singură oprire la boxe (cum era pe vremea aia, făceau maxim un pit-stop) n-o faci exact la jumătatea cursei, ci mai spre 40%.
Pentru că de ce, vorba lu' Jiji
Deoarece la startul cursei maşina e mai grea, plină de combustibil, ceea ce solicita cauciucurile mai mult, prin urmare primul set rezista mai puţin şi trebuia schimbat mai devreme.
Informaţia asta m-a determinat (pe vremea când mă chinuiam cu mizeria de F1 2021) să aleg o strategie de cursă cu plecare pe cauciucurile medii, în detrimentul softurilor care erau mai rapide dar mai puţin rezistente.
Iar strategia respectivă a funcţionat de minune.
Cam aşa se leagă lucrurile-n viaţă şi-n Formulă.
Înveţi din orice lucru, fiecare informaţie îţi poate da idei.
Idei pe care tre' să le testezi, să vezi dacă au aplicaţii practice în cazul tău şi cam care ar fi alea.
Când m-am apucat de joc (din păcate 2021 a fost primul meu joc de Formulă, una dintre cele mai proaste decizii pe care le-am luat în viaţă) pe la sfârşitul lui mai în 2022, am luat-o de jos, de la F2, unde chestiile-s mai simple.
Am stat muuult de tot acolo, repetând sezonul respectiv de vreo 10 ori, cu diverse echipe şi pe multiple niveluri de dificultate (începând de la 30).
Doar după ce am ajuns campion mondial în F2 contra AI-ului pus pe 90 am avut curajul să fac pasul cel mare în F1.
Însă Formula 1 era o altă ligă, atât la propriu cât şi la figurat, foarte multe lucruri erau diferite, deci încă mai era enorm de învăţat, dar măcam aveam o bază solidă pe care puteam construi.
Acuma, nu zic că-i musai ca toată lumea să facă la fel ca mine, doar explic cum stau lucrurile şi cam care ar fi calea către succes.
Şi epiczor.
Repet, F1 2020 şi F1 2019 pot fi tratate ca simple 'racing-games' în care te poţi distra făcând curse scurte în single-player sau cu ceva amici în multiplayer, însă pentru a avea acces la întregul potenţial al jocurilor respective (singurele jocuri de Formulă care nu-s de căcat) şi a te bucura pe deplin de tot ce au de oferit, trebuie să faci "facultatea" respectivă.
Asta aşa, pe scurt, fără a pomeni măcar de ceea ce implică The Art of Racing.
