Re: Discuţii politice, ca la cafenea
Posted: 4 Aug 2014, 02:39
Eu iti zic sa citesti Constitutia Romaniei, iar tu imi dai link-ul de pe wikipedia...Moldovan Claudiu » Sat Aug 02, 2014 10:32 pm wrote:OMG ai zero cunostinte juridice si mai si vorbesti total neinformat.
E cum zici tu.
Uitate- la art. 85, 86, 87 din Constitutie.
Also
http://ro.wikipedia.org/wiki/Republic%C ... Bial%C4%83
Despre statutul constitutional al presedintelui
http://www.univath.ro/pdf/tematica_lice ... ele_AP.pdf
De asemenea recomand Tratatul de Drept Constitutional al domnului profesor Ion Deleanu. Poate in cele 1000 si ceva de pagini te lamuresti ce si cum.
Iar cand ma iei cu argumente de genul indoctrinare si chestii, n-am ce sa mai zic. Daca nu stiu ce fel de republica e Romania si cum functioneaza puterile in statul roman inseamna ca am facut degeaba facultatea de drept.
Omule, faptul ca presedintele numeste primul ministru (pe care apoi il voteaza sau nu Parlamentul/Legislativul) este doar un echilibru intre puterile Statului, respectiv un echilibru pentru popor (adica nu poti vota direct primul ministru, dar votezi direct presedintele pentru ca ai incredere ca primul ministru pe care el il va desemna va fi optiunea ta). Faptul ca presedintele accepta sau refuza propunerile de noi ministrii este IARASI un echilibru. Faptul ca presedintele poate dizolva Parlamentul este IARASI un echilibru impus de "parintii Constitutiei". Presedintele trebuie sa fie factorul de echilibru astfel incat niciuna dintre puterile Statului democratic sa nu fie de neinlocuit. Insa, ca sa vezi de ce ai facut facultatea de drept degeaba si Sula cu Urechi McWill de la ASE iti scrie, absolut nicio manevra intre cei trei poli de putere (Executiv, Legislativ si Judiciar) si presedinte nu se face din vointa uneia singure. Checks and balances. De ex, Presedintele poate dizolva Parlamentul, dar numai daca Parlamentul refuza in doua randuri propunerile lui de prim-ministru (si nu trebuie sa fie in ultimele 6 luni de mandat, nu trebuie sa fie a doua oara in acelasi an, nu trebuie sa fie stare de razboi etc.). Sau, Presedintele poate propune un alt prim-ministru, dar numai daca Parlamentul ofera vot de neincredere Guvernului existent.
Revenind la Constitutie, desi m-ai trimis la articolele in care presedintele desemneaza primul ministru (art 85), consulta Guvernul (art 86) si participa la sedintele Guvernului (art 87), tot nu vad partea in care el este implicat in deciziile Executivului. In ordine:
1) Desemnarea primului ministru se face in momentul in care anumite conditii se intrunesc si atat; dupa numire, primul ministru si Guvernul pe care il conduce detin atributii in Executiv care nu au absolut nicio legatura cu Presedintele. Presedintele nu poate initia legi (doar poate aproba sau respinge propuneri legislative, o data ce ajung la el), Presedintele nu poate pune in aplicare legi (asta tine de Executiv), Presedintele nu poate demite ministrii (el accepta sau nu demisii ale ministrilor, dar numai cand respectivii isi prezinta demisia - altfel spus, doar ia act de demisie), Presedintele nu poate demite prim-ministrii (el poate doar desemna un nou candidat drept prim-ministru - acceptarea sau refuzul lui, respectiv demiterea lui cade in responsabilitatea Parlamentului) etc.
2) Consultarea Guvernului este un act printre multe altele care contin termenul "Consultare". Presedintele poate consulta Curtea Constitutionala (si asta nu-l face parte din Judiciar), poate consulta Parlamentul (si asta nu-l face parte din Legislativ), poate consulta poporul, poate consulta partidele politice (prezente sau nu in cadrul Parlamentului, pentru actiuni legale sau pur si simplu din simpatie), poate consulta diverse institutii de Stat, in care ia sau nu decizii (BNR, CSAT, CNA, Consiliul Concurentei, DNA). Acccentul cade pe CONSULTARE. A consulta inseamna, conform DEX, "a intreba, a cere o parere". De aici si pana la a lua decizii pentru cei pe care ii consulta, in domeniul lor, este cale lunga.
3) Poate participa la sedintele Guvernului, pe care le si prezideaza, atunci cand este prezent. Insa pe cateva categorii specifice (politica externa, apararea tarii, ordine publica). La celelalte, participa doar daca primeste invitatie de la primul ministru. Participa. Are dreptul sa fie prezent si sa afle la prima mana cu ce se ocupa Executivul. La fel cum are dreptul sa cheme primul ministru sau diversi ministrii pentru discutii particulare, ca Presedinte. La fel cum si Parlamentul poate cere cate un raport de la primul ministru sau de la diversi minsitrii. In teorie, si tu, si eu, si ola, si Johan - toti putem participa la sedintele Parlamentului sau ale Guvernului (in anumite conditii). Asta nu ne face parte din Executiv sau Legislativ. Iar Presedintele le prezideaza pentru ca, dintre el si premier, el este cel ALES DIRECT de catre popor si el este cel care l-a PROPUS pe premier.
Constitutia Romaniei.
Admit fara absolut nicio jena ca avem o Constitutie cu multe lacune, cu mult camp alb, cu multe chestii care pot fi interpretate. Si, din nou, admit cu foarte mare stima si respect faptul ca Basescu a stiut sa-si faca loc in acele goluri si sa nu ramana doar o efigie in cartea de istorie. Cu adevarat, Basescu a fost presedinte-jucator. Dar asta nu face si nu aduce Romania mai aproape de a fi o republica semi-prezidentiala. Presedintele are niste puteri, dar ele incep si se termina la termenul "propune". O data ce s-a trecut peste acest pas, fiecare ramura din Sfanta Treime isi face treaba pe cont propriu.
Edit: Legat de Generatul bocancilor, era doar un apropo la ce puteri confera functia de Presedinte. Deci poate acorda (sau retrage) grade militare de la alde Oprea sau Turcescu, la fel cum poate folosi serviciile secrete ca sa stie la ce ora din noapte s-a dus Geoana acasa la Vantu pentru a face o felatie. Interesant, amuzant, chiar important cand vine vorba de alegeri pentru un nou mandat, dar nu tocmai material pentru a proclama o republica semi-prezidentiala.