Review – Warframe

Recenzii sau articole care abordează un anumit subiect legat de games/media/hardware/lifestyle, scrise de către userii forumului.
Post Reply
Oser
Space Invader
Posts: 1
Joined: 8 Apr 2016, 20:34

Review – Warframe

Post by Oser »

Image

A trecut ceva timp de când am mai scris un review, dar o să încerc să las o impresie amplă despre Warframe.

Bine, înainte de a începe o foarte, foarte, foarte scurtă istorisire ce stă în spatele la Warframe. Warframe este copilul de suflet a Digital Extremes, care a mai avut o tentativa de a lansa Warframe dar acea nereuşită s-a transformat într-o altă reuşită numită Dark Sektor (pentru cei ce au nevoie de mai multă convingere există un cinematic trailer pentru Dark Sektor din 2008 care nu seamănă deloc ceea ce a ajuns în final jocul acela, ci era mai degrabă arată a un pre-pre-alpha de Warframe).

Mai departe, Warframe este un hibrid. La o primă privire ar fi uşor de încadrat în categoria Action, dar action ar fi o prea îngustă pentru a sugera tot. Warframe este un joc pentru PC, PS4 și Xbox One, este Free to Play, action, perspectivă Third-person, axat pe co-op şi cu multe elemente RPG. Varianta scurtă, eşti pus la conducerea unui Warframe (iniţial ai doar o asemenea unealtă) şi trimis să salvezi sistemul solar. Devii repede un ninja spaţial fugind de la o planetă la altă căsăpind inamici cu miile.
Ceea ce şti şi ce-ţi aminteşti este puţin spre deloc, parţial pentru că personajul jucat nu-şi aminteşte nimic înainte de a se trezi din cryostasis şi parţial pentru că partea de poveste şi lore original este încă ţinut secret de Digital Exremes. Astfel eşti nevoit să te laşi ghidat de Lotus. Un personal destul de misterios, dar care de la bun început pare că are ca obiectiv protejarea oamenilor din sistemul nostru solar şi toţi membri Tenno (facţiunea din care faci parte).

Arsenal
Plusurile jocului ar fi după cum urmează, în primul rând gamplay-ul şi sistemul de luptă care sunt atât de bine puse la punct încât este o plăcere să-l foloseşti. Spre deosebire de alte jocuri la care te încurci în excesiv de multe butoane (încât erai nevoit să creezi mai multe butoane pentru le lega mai eficient), dar în Warframe lucrurile nu stau aşa. Arsenalul obişnuit pentru o misiune este compus din armă principală (rifles, bows, flamethrowers, snipers, etc), armă secundară (pistols, crossbows, uzi-type weapons, etc) şi melee (single swords, dual swords, throwing melee, maces, staves, whips, etc) iar schimbarea de la una la alta se face prin tasta F. Menţinerea tastei F va face personajul să intre în melee-mode ceea ce permite accesul la diferite combo-uri în funcţie de ce „stance” are respectiva armă, plus abilitatea de a bara loviturile inamice cu arma în loc de scut (sau folosind un scut dacă este una din armele care aşa ceva).

Warframe Powers
Ar mail fi de menţionat şi puterile pe care le posedă fiecare Warframe în parte, creatorii jocului au încercat să individualizeze fiacare Warframe prin aspect și prin cele partu puteri (valabil pentru toate cele 29 de Warframe-uri). Pentru a exemplifica un pic ideea puterilor voi lua ca exemplu unu dintre Warframe-urile starter și anume Excalibur (în imagine mai jos). După cum sugerează şi numele este un Warframe inspirat după legendara sabie și după mitul arturian în general. Prima putere (tasta 1) este Slash Dash care evident îl face pe Excalibur să se arunce spre inamici cu sabia înainte, ţintit cum trebuie Excalibur se duce de la un inamic la altul sau puterea poate fi folosită ca un alt mod de a te deplasa, la alegerea operatorului. A doua putere e ceva mai simplă, se numeşte Radial Blind și odată activată produce o lumină puternică ce îi incapacitează pe inamici din apropiere și îi lasă vulnerabili pentru Finisher Attacks (similar cu Sneak Attack garantat, pentru cine a mai gustat niște DnD). A treiea putere este Radial Javelin care aruncă sulițe luminoase în toți inamici vizibili din apropiere (însemnând că dacă individul se ascunde după un perete scapă pentru a fi ucis cu altă unealtă).
A patra și cea mai puternică este Exalted Blade! E ceva mai complicată decât celelalte, recomand activarea cu energia Warframe-ului la maxim pentru maximum de damage și utilitate. Odată activată îl face pe Excalibur să intre automat în mod melee cu o sabie de energie în mână, are propriul ei Stance, care la fiecare folosire aruncă unde de energie în direcția aleasă de operator. În alte cuvinte ultima putere a lui Excalibur este abilitatea de a folosi o armă melee cu abilitate de range. Cu niște mici înbunătățiri (urmează să detaliez la ce mă refer, în secţiunea următoare) reuşeşti să mătrăşești toată oastea lui Bayazid până la al doilea mic dejun, ceea sigur va lăsa destul timp pentru gustarea de la 11, ceaiul de după amiază, prânz și cină. Aici depinde de coechipieri, urmaşii lui Numenor nu par să ţină cont de toate etapele unei diete echilibrate.

Image

Moding
Este important de înţeles că Warframe-urile, armele şi personajele aghiotante câştigă experienţă (affinity) de la nivelul 0 la 30. Toate funcţionează pe un sistem de modare. O armă odată ajunsă la nivelul 30 are 30 de puncte libere din care se sustrage valoarea mod-ului adăugat (de exemplu la o sabie de nivel 30 poţi să-i pui mod-ul Fury care îi va da sabiei un bonus la viteza de atac de 30% la preţul de 9 puncte sustrase din cele 30, rămân 21 care pot fi redirecţionate spre alte posibilităţi de modare, bonus pentru damage, şansă pentru critical stike, etc). Cele 30 de puncte de la nivelul 30 se pot dubla cu folosirea unui Orokin Catalyst pentru arme sau Orokin Reactor pentru Warfame și companions.
Până nu uit ca să trecem repede în revistă, puterile Warframe-urilor sunt afectate în general de mods pentru durată, putere, rază de acţiune şi consumul de energie.

Companions
Există opţiunea şi de a avea animale de companie care te pot ajuta în misiune. Vin în trei tipuri:
1. Sentinel. Sunt nişte roboţi de dimensiuni mici ce plutesc pe lângă tine şi te ajută să omori mai multi inamici sau cu abilităţile deţinute (de exemplu Helios poate să se folosească de Codex Scanner, asta te ajută să-ţi umpli Codex-ul cu informaţi despre inamici fără să te chinui tu cu Codex Scanner-ul).
2. Kubrow. În esenţă sunt câini (antrenaţi special pentru a asista un ninja intergalactic), câini ce se nasc din ouă. Trebuie să vezi ca să crezi/înţelegi. Lăsând asta la o parte, un kubrow spre deosebire de un sentinel are ca avantaje faptul că nu stă tot timpul lângă tine (ceea ce oferă inamicilor o altă ţintă, în afară de tine şi coechipieri, în care să tragă. Este folositor dacă Warframe-ul cu care joci e mai fragil), are mai multă viaţă şi scuturi decât un sentinel. Și kubrow au abilităţi utile, de exemplu Howl care speri inamici din apropiere pentru o perioadă scurtă sau Protect care realimentează scuturile kubrow-ului dar şi pe cele ale stăpânului. Partea cea mai bună, poţi sa-i dai ce nume vrei.
3. Kavat. Din păcate aici nu pot să detaliez prea mult încât momentan există în joc ca animale de vânătoare ale unei facţiuni inamice şi în sălbăticie pe nave abandonate. Însă vor fi introduse ca animal de companie înainte de Update 19, cel mai probabil sfârşitul lui Aprilie sau cel târziu undeva în Mai. Kavat sunt un amestec între feline şi reptile de mărimea unui câine de talie medie. Ce este evident de la cele deja existente este că vor avea o agilitate mult mai mare faţă de ce poate da dovadă un kubrow.

The Good
Ce scoate Warframe în evidenţă într-un mod pozitiv este:
1. Gameplay-ul pus foarte bine la punct, atât de bine încât doar a alerga prin misiune sau cursa cu obstacole oferă o plăcere comparabilă cu cea oferită de Flow sau Journey, iar mobilitatea combinată cu diversitatea mare arme şi Warframe-uri ajută să creeze o senzaţie de pură satisfacţie, catharsis.
2. Obsesia dezvoltatorilor pentru imersiune, de la modul în care au refăcut lobby-ul să nu mai fie doar o fereastră care să conţină arsenalul, squad search, foundry, etc, ci o navă spatială interactivă prin care te poţi plimba de la incubatorul pentru kubrow la zona dedicată echipamentului sau harta solară de unde poţi începe o nouă misiune şi nu doar o interfaţă banală de unde în câteva click-uri ţi-ai verificat tot cum era interfaţa de la Nosgoth (r.i.p.). În alte cuvinte, când termini o misiune nu realizezi că revii pe meniul de lobby, ci te întorci înapoi la nava ta, îţi creează impresia unei continuităţi cu rolul pe care-l joci fără întreruperea unui meniu.
3. Free-to-play într-un mod în care nu te freacă în mod continuu cu mesaje şi oferte peste oferte. Nu există un buton pentru Shop care să persiste peste tot după tine. De fapt magazinul în joc este doar o consolă pe nava ta care este foarte uşor de ignorat dacă vrei. Revenind un pic la punctul anterior legat de obsesia pentru imersiune, promoţiile la anumite arme, warframe-uri, sau altele, vin prin intermediul unui NPC numit Darvo care te înştiinţează de ofertele sale doar atunci când îl vizitezi pe una din staţiile spaţiale împrăştiate prin sistemul nostru solar. Iar peste 90% din conţinutul jocului este accesibil fără a da nici un ban. Ce este inaccesibil este ce a făcut parte din programul Founder, diverse accesorii din programul Prime, şi vine prim Workshopul Steam. Însă este important de menţionat că tot acest extra conţinut este doar estetic.
4. Reuşita continuă a dezvoltatorilor de a îmbina cererile fanilor cu lumea jocului. Ca exemplu pot să dau ce au făcut cu Archwing (este un mod de joc în care îi ataşezi Warframe-ului nişte aripi mecanice şi te duci la luptă în orbita unei planete sau printre asteroizi) când în repetate rânduri populaţia jocului a cerut să poată să ia Archwing-ul să facă ture în apă. După câteva devstream-uri pline de „Nu știm. Nu vom face.” au lansat un update în care Archwing-ul nu numai că putea să intre în apă, ci au dezvoltat un nou tileset cu tema de laborator subacvatic pentru a da destule oportunităţi ca Archwing-ul să se folosească de noua abilitate de a înota.

The Bad
Părţile rele, după părerea mea, ar fi:
1. The Grind. Jocul este un imens Grinder care se învârte în jurul ideii de „colect them all” de la arme la Warframe-uri la companions. Dar spre deosebire de alte jocuri, squad based sau MMO, Warframe nu încearcă în nici un fel să ascundă asta, de fapt strategia de bază pare să fie să-ţi dea arme, puteri şi tot felul de Warframe-uri care mai de care mai diverse şi deosebite, peste astea inamici cu sutele de mii şi să te facă să te simţi cool şi puternic în timp ce te foloseşti de toate aceste unelte.
2. Problemele de conectivitate care tot reapar după unele update-uri. Cel mai probabil Digital Extremes încă nu a reuşit să găsească cauza exact a problemei şi de aceea tot reapare, dar în acelaș timp înseamnă că la un moment dat nu va mai reapărea.
3. Momentele care par neprimitoare pentru jucătorii noi. Aici mă refer că sunt încă destul de multe elemente care nu ajung să fie explicate jucătorilor noi sau care nu au un mod evident în care ar trebui folosite (de exemplu, pe fiecare nod de misiune ai un „Level 5-10,” în mod normal ai crede că este nivelul recomandat pe care sa-l ai pentru a accesa misiunea, reprezintă de fapt nivelele inamicilor prezenţi în respectiva misiune). Dar, e ceva la care se lucrează pentru înbunătățirea situației. Momentan au promis deja un quest în care să prezinte cum şi ce sunt Sentinels (pentru Kubrow există deja unul, multe dintre Warframe-uri sun accesate prin quest-uri, etc).


În final nu pot decât să recomand jocul din toată inima. Are bune şi rele dar, şi un potenţial imens. Iar după doi ani şi ceva de ghicit ce se află în spatele unui Warframe, acum că dezvăluirea a fost făcută nu pot decât să aştept următoare filă din poveste originală şi captivantă.

Here's a little trailer for you here.
Post Reply

Return to “Articolele comunității”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests