[Review] Heaven's Vault

Recenzii sau articole care abordează un anumit subiect legat de games/media/hardware/lifestyle, scrise de către userii forumului.
Post Reply
User avatar
Azad
Adventurer Extraordinaire
Posts: 1212
Joined: 8 Mar 2014, 20:53

[Review] Heaven's Vault

Post by Azad »

Image

Pe vremuri obișnuiam să fiu un mare fan al filmelor Indiana Jones și, de altfel, al oricărui film, joc sau carte care avea câtuși de puține elemente de arheologie și reușeau să te transporte în lumi de mult dispărute și civilizații înghițite de fălcile. Evident, din acestea nu lipsea nici ”împrumutul” unor artefacte prețioase, pentru că trebuie să trăiască și protagoniștii din ceva, nu-i așa? Din păcate, nu multe sunt creațiile care să reușească să îmbine sentimentul acela de curiozitate copilărească amestecată cu mister și o ușoară neliniște în fața necunoscutului. De obicei se optează pentru scene spectaculoase de acțiune, dar care calcă în picioare orice fărâmă rămasă de rigoare științifică sau de respect pentru obiecte vechi de mii de ani. De la periplurile Larei Croft prin ruine exotice la exploziile bombastice din Uncharted, toate aceste aventuri sunt complet opuse fascinației și respectului pentru culturi străvechi pe care le-ar manifesta un anume căpitan Picard din Star Trek. Ei bine, Heaven’s Vault reușește să satisfacă această curiozitate mereu flămândă pentru necunoscut, explorare și cunoaștere.

Realizat de meșterii de la inkle, dezvoltatorii din spatele cunoscutelor 80 Days și Sorcery!, Heaven’s Vault a apărut ca o gură de aer proaspăt printre jocurile adventure recente. Acesta aduce cu trusa sa de arheologie povești scoase parcă din legendele mesopotamiene străvechi, un limbaj antic realizat de la zero de dezvoltatori, precum și mecanici de joc menite să scoată lingviștii și etimologii din noi toți.

Acțiunea din joc are loc într-o nebuloasă cu planete populate de ființe umane care trăiesc în armonie cu roboți despre care nu se cunosc multe lucruri, doar că au fost dezgropați în diverse situri arheologice. Ei bine, ceea ce face deosebit acest leagăn al civilizației umane sunt „râurile” care fac legătura între planete, practic un fel de zone de navigație formate din gaze precum hidrogenul și oxigenul. Adică adevărate ape înghețate care permit trecerea navelor spațiale. Este știut că nebuloasele spațiale reprezintă adevărate ”maternități” ale planetelor născânde, aceste nebuloase fiind formate la rândul lor din diverse elemente chimice rezultate în urma morții unei stele. În ciuda acestui lucru, aș spune că ”râurile” din joc reprezintă mai mult metafore care ne trimit la trecutul omenirii și la anticii săi exploratori, cum ar fi navigatorii fenicieni.

Secretele acestei nebuloase le vom dezgropa în pielea Aliyei Ersala, o arheoloagă plină de personalitate cu prostul obicei de a își pierde roboții care îi sunt desemnați pentru diferite misiuni. Alături de ea îl avem pe Six, cel mai recent robot care i s-a desemnat și numit astfel pentru că este al șaselea robot al ei. Ceilalți au sfârșit în diferite moduri tragi-comice care ne sunt menționate în treacăt pe parcursul jocului.

Misiunea primită de Aliya la începutul jocului este de a-l localiza pe profesorul Janniqi Renba, un specialist în robotică dispărut în circumstanțe dintre cele mai suspecte. Astfel, prima planetă cu care facem cunoștință este Iox, capitala nebuloasei și cu un trecut imperial glorios încă din cele mai vechi timpuri. În cele aproape douăzeci de ore pe care le vom petrece în joc vom călători pe planete dintre cele mai variate. Printre ele se numără Elboreth, planeta de baștină a Aliyei, considerată a fi un fel de planetă-mahala, dar cu indicii ale unei istorii chiar mai străvechi decât Iox-ul. Altă destinație remarcabilă este Renaki, planetă comercială care aduce a bazar din Samarkand unde fiecare persoană are câte ceva de vândut sau dat la schimb.

Image

Image

Vom naviga între planete în nava spațială a Aliyei, numită Nightingale, aceasta fiind ea însăși un artefact descoperit de către Aliya și a cărei origine o putem deduce pe parcurs. Inspirată dintr-un concept ceva mai vechi din science fiction, nava este una cu ”pânze” care de regulă ajută la propulsie prin intermediul vânturilor solare, deși în jocul de față nava se mișcă cu ajutorul curenților din „râuri”. Deși această componentă navigatorie este interesantă la început, mai ales pentru că este acompaniată de o muzică melancolică ce ne trimite spre contemplație și introspecție, călătoria spațială se poate transforma după câteva ore de joc într-o corvoadă. Nu prea sunt multe peisaje de văzut pe timpul călătoriei în nebuloasă, așa că funcția de fast travel implementată de inkle după un patch este binevenită. Nightingale se poate direcționa spre stânga sau dreapta din taste și îi putem da un boost de viteză apăsând click dreapta, dar dincolo de asta noi doar ne lăsăm purtați de curenți și avem de ales între ocazionalele bifurcații.

Odată ajunși pe planeta sau luna dorită o putem controla pe Aliya din clasicele WASD cu ocazionalul click din mouse pentru a interacționa cu anumite obiecte sau persoane. Pe lângă acestea, apăsând Q sau R la momentul potrivit ne putem delecta cu ocazionale gânduri ale Aliyei. Acestea pot fi remarci sau întrebări adresate robotului, dar cu un timp limitat în care le putem alege, fiind apoi înlocuite de altele. Interacțiunea cu personajele este realizată relativ simplu, dar ne sunt oferite diferite metode de răspuns. Aliya poate flirta, poate răspunde autoritar și tot așa, astfel fiind diferită și reacția pe care o vom obține de la celelalte personaje. Aceste dialoguri vor putea avea efecte mai mult sau mai puțin importante pentru desfășurarea jocului, unele blocându-ne căi pe care am fi putut să le urmăm, altele deschizându-ne noi portițe. Dacă tot am menționat personajele, aș vrea să adaug că fiecare dintre acestea se potrivește ca o mănușă planetei sale de proveniență și îi poate fi de folos în mod diferit personajei principale. Evident, cum nimic nu este gratis unele favoruri le putem obține doar oferind la schimb vreun artefact găsit înainte. Sau un pomello dat la schimb pentru o șopârlă gecko, dar asta vă las pe voi să descoperiți.

De asemenea, putem lua diverse decizii mai mult sau mai puțin etice pe parcursul jocului, care deși nu vor influența povestea în mod important, adaugă sare și piper experienței. Abandonăm pe o planetă pustie două persoane care au încercat să ne atace, condamnându-i astfel la moarte? Facem cunoștință cu o împărăteasă? De menționat este și dialogul din joc, cu înflorituri lirice pe ici pe colo care parcă sunt scoase din Epopeea lui Ghilgameș.

De departe componenta care dă consistență jocului este cea de traducere. În diferitele situri prin care vom călători vom găsi diverse obiecte inscripționate în Antică, o limbă considerată moartă și pierdută. Componenta lingvistică este creația dezvoltatorilor jocului și se observă atenția la detalii pentru că aduce aminte de formele străvechi de proto-scriere ale omenirii, cu simboluri menite să reprezinte anumite lucruri sau fenomene naturale, dar și o întreagă gramatică care așteaptă să fie descoperită. Atunci când dăm peste o asemenea inscripție personajul nostru principal încearcă să o traducă și sub fiecare cuvânt din Antică ne sunt oferite 3 variante de traducere. Astfel, noi va trebui să alegem cuvântul care pare cel mai aproape de o tălmăcire exactă. Putem face asta analizând fiecare glifă și simbolistica sa sau încercând să intuim sensul corect al cuvântului în funcție de restul propoziției. Nu vom afla dacă un cuvânt este tradus corect până ce nu îl vom mai întâlni și în alte obiecte sau artefacte și abia apoi Aliya va fi sau nu sigură dacă ceea ce am tradus este bine. Din fericire, putem reveni oricând asupra unei traduceri accesând meniul jocului iar acuratețea interpretărilor pe care le facem nu este esențială progresului în joc. În schimb recompensa unei traduceri bune constă în frânturi de istorie care ne ajută să punem cap la cap faptele petrecute în trecut, lucru pentru care ne sare în ajutor și bara cronologică din interfața jocului. Acolo putem vedea toate evenimentele petrecute în trecutul din Heaven’s Vault și la care adaugăm întâmplări noi, cu fiecare descoperire facută.

Image

Grafic vorbind, Aliya ne este prezentată sub formă bidimensională, ca o ilustrație desenată pe fundaluri tridimensionale, realiste. Aliya este ușor transparentă pe ecran, ca și cum ar fi ea însăși o fantomă care se plimbă printre ruine. Ultima sa poziție ne apare mereu pe ecran, ca și cum simbolizează trecutul atât de apropiat dar tragic de îndepărtat. De altfel, clădirile și palatele abandonate din joc par scoase din poemul Ozymandias al lui Shelley. Mărturii ale măreției umane înghițite de nisip. Pe lângă aceasta, arhitectura clădirilor prezintă influențe din cele mai variate, atât islamice cât și mediteraneene. Doar plimbându-ne prin ceva amplasament comercial de mult abandonat ne vom simți ca niște turiști în Maroc, doar că lipsa oricărei ființe umane ne va lăsa cu un sentiment de ușoară neliniște. De altfel, puțin timp din joc îl vom petrece împreună cu alți oameni, de cele mai multe ori ne vom afla singuri, doar noi și robotul, prin cimitirele istoriei. Dar singurătatea acestui joc nu este una sfâșietoare, ci mai degrabă serenă, simțindu-ne ca și cum am face parte din rotițele omenirii, doar umbre trecătoare peste deșertul suveran.

Image

Deși ne îmbie cu melodii liniștitoare în voiajele noastre prin nebuloasă, aș spune că adevărata muzică din Heaven’s Vault este formată din sunetele cotidiene date de viața de pe planetele pe care le vizităm. Liniștea din biblioteca de pe Iox, grohăiturile porcilor din fermele de pe Maersi, larma comercianților din piețele de pe Renaki, toate acestea reprezintă motive ale unei teme foarte importante într-un joc pe care îl petrecem printre ruinele civilizațiilor moarte, mai exact motive aparținând vieții. Iar aceasta face parte din temele profunde pe care le abordează jocul, cum ar fi transumanismul prin trecerea conștiințelor umane în roboți, fragilitatea existenței umane și a monumetelor sale. Nici religia nu lipsește din această experiență. Foarte mulți indivizi sunt adepți ai Buclei, adică unirea sufletelor după moarte cu râurile nebuloasei. O interpretare puțin diferită a mitului egiptean în care sufletele morților călătoresc pe barca zeului Ra.

Nu știu ce concluzie aș putea scrie care să îi facă cinste jocului. Da, are micile sale probleme, cum ar fi durata prea lungă, finalul cam sec sau corvoada în care se pot transforma călătoria spațială și traducerile. Dar dincolo de toate astea, Heaven’s Vault reprezintă mai mult decât orice o epopee adresată continuității vieții și a omenirii, indiferent câte imperii s-au ridicat și au căzut, precum și o epopee adresată precarității umane, dar și capacitatea sa de a ajunge cândva printre stele. Poate un joc bun de încercat sau re-jucat în perioada actuală a pandemiei. Sau poate bun de jucat oricând.
User avatar
Azad
Adventurer Extraordinaire
Posts: 1212
Joined: 8 Mar 2014, 20:53

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Azad »

Nu am reusit sa fac poze, din cauza laptopului meu invechit, asa ca pozele ii apartin lui Mahdi Muad'dib.
User avatar
marvas
vrășmaș mârșav
Posts: 3056
Joined: 3 Mar 2014, 01:21

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by marvas »

cred ca l-am vazut la reducere la un moment dat si am evitat sa il iau, pentru ca screenshot-urile imi dadeau impresia de altceva. Review-ul tau in schimb e destul de convingator.
User avatar
Mărar
Hammer Haunt
Posts: 2034
Joined: 2 Mar 2014, 14:08

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Mărar »

User avatar
Quackers
Zergling
Posts: 140
Joined: 5 Mar 2014, 05:35

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Quackers »

Gigarecomand si eu. Heaven's Vault e jocul ala pe care il joci si totul iti este strain, parca n-ai mai jucat jocuri in viata ta. Pare ca foloseste un limbaj strain de a comunica cu jucatorul si nu se bazeaza pe pietre puse dinainte de alte adventureuri, care e metafora foarte smechera dat fiind ca o buna parte din joc deslusesti o limba moarta. HV nu se sinchiseste sa iti explice foarte tare ce face si care ii este structura si ma face dupa decenii de gaming sa par ca am ratat un semestru intreg de curs la facultatea de gamereala. Are dead-enduri, poti gresi, tehnic new game plus, personaje finite, eventuri pe care poti sa le pierzi... e jocul unde pur si simplu nu ai termen de comparatie si te simti iarasi copil jucandu-te pentru dragul de a te juca odata ce renunti la a incerca sa mentii controlul asupra corabiei. Figurativ dar si literar, ca navigarea cu nava magica Nightingale are aceeasi idee principala, aceea de a te lasa purtat ca intotdeauna ajungi unde trebuie sa ajungi, necontand daca ai ratat o iesire sau nu, sau care iti era scopul initial. Cumva esti intotdeauna acolo unde trebuie sa fii.

Putin waxing poetically, dar serios, Heaven's Vault is fix jocul ala indie care e true indie, nu inca o clona ieftina de L4D sau survival sim facut de doi tipi care au descoperit Unity si bam 'indie', nu frate, e indie d-ala avangarde care daca am avea Cannes de videogames, ar fi acolo si ar fi circlejerk in jurul lui cu francezi care o dau cu 'TRE BIEN, TRE BIEN' in timp ce molfaie din bagheta. And i fucking live for that shit.

As baga Heaven's Vault acolo langa Outer Wilds daca ma intelegeti.
User avatar
Red Dot
Space Invader
Posts: 12
Joined: 18 Aug 2018, 17:26

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Red Dot »

După ce am citit și răscitit review-ul lui Azad pentru versiunea audio, am început și eu jocul. Mă gândeam că o să îmi placă (adventure, deh!) dar e mai mult de atât. De la grafică la modul în care evoluează misterioasa poveste, la dialoguri și muzica excelentă... ooo, m-a fermecat!

În altă ordine de idei, pentru că sunt la început de drum în voice over și editare audio, m-aș bucura să-mi spuneți dacă v-a plăcut versiunea audio. Aș vrea să știu dacă ritmul citirii vi se pare potrivit, dacă, pe alocuri, ar merge mai multă interpretare, etc. Încerc să îmbunătățesc calitatea înregistrării și să mă adaptez fiecărui articol, iar feedback-ul vostru mi-ar fi de folos. 10x!
User avatar
Jaunty
Site Admin
Posts: 1538
Joined: 1 Mar 2014, 17:46
Contact:

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Jaunty »

Sună un pic crispat, de parcă ești preocupată să-ți iasă perfect. Aș prefera să sune mai relaxat, ca și cum i-ai povesti unei cunoștințe. Altfel îmi place vocea ta, dicția e perfectă - vorba lui marvas, parcă te-am mai auzit la televizor. Și se aude clar, probabil ai dat ceva bani pe microfon. Deci 👍 și sunt curios să ascult cum îți evoluează stilul.
User avatar
Red Dot
Space Invader
Posts: 12
Joined: 18 Aug 2018, 17:26

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Red Dot »

Merci, e utilă observația! O să lucrez la asta. :)
User avatar
Azad
Adventurer Extraordinaire
Posts: 1212
Joined: 8 Mar 2014, 20:53

Re: [Review] Heaven's Vault

Post by Azad »

Damn, varianta aia audio e p amazing. De acord cu Jaunty, mi-as fi dorit sa sune putin mai relaxat. Dar, overall, amazing. Foarte ciudat sa imi aud review-ul in varianta audio, tbh. Multumesc :D
Post Reply

Return to “Articolele comunității”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest