sunt complet de acord cu zombie
moderii si-au facut-o cu mana lor, uitate la Patreon .. astia iau 5% din donatii pe cand ValvE suge 75% (!!!!) - unde le e mintea frate astora!? le trebuia bani pentru munca depusa? baga un Patreon, primesti 95%, nu 25%
asta e, atat ii duce mintea pe unii si tot ei sunt cei care pierd
---
ps: modul cu pescuitul din early acccess a fost retras
TG, tot ce am inteles din primele tale post-uri, orientate catre publicul general (adica nu explicatii si/sau detalieri catre ce iti ziceam eu) este ca tu nu vezi un MOD ca fiind un produs. Which is horse radish, daca tot facem glume cu horse armour. Indiferent daca tie ti se pare IMORAL sau INCORECT, din motive obiective sau subiective, pertinente sau nu.
Acum, ca sa dam un zoom in la discutia noastra, iti repet ca MOD-ul X din Skyrim este un produs. Punct! Indiferent daca este un content complex sau pur si simplu un skin pentru o sabie. Indiferent daca este gratuit sau contra cost. Indiferent daca este produs de catre BioWare sau de catre un gigel third-party. Ai inteles unde bat? Si unde tu tot te dai in jurul ***** ca "nu, dom'le, daca se cere bani, nu este un produs, ci este un ALTFEL de produs"? Nu conteaza ca am putea incadra produsul in alta clasa; munca unui individ/a mai multor indivizi, conforma cu legea au ba, nu invalideaza existenta unui produs.
Si legat de partea in care "pana acum, erau gratuite pentru ca [insert_competent_reasons_here]", iarasi, NU CONTEAZA. De ce? Pentru ca multe din chestiile inovatoare in viata omului au presupus SCHIMBAREA a ceva ce, in perceptia populara, era bun asa cum exista deja. Si exista de multa vreme. A incerca sa justifici ca, daca ceva a fost in starea gratuit pana acum, iar brusc se schimba in starea non-gratuit, acel ceva isi pierde calitatea este o tampenie. Strict din punct de vedere logic.
Revenind la Valve, da, este o dobitocenie ceea ce fac. Insa... INSA este o dobitocenie cu care ei (Valve) sunt de acord, producatorii de jocuri sunt de acord (in cazul nostru, BioWare; pe viitor, posibil alte companii), modder-ii sunt de acord (cei care accepta conditiile Valve, mai exact) si consumatorii sunt de acord (cei care sunt de acord sa plateasca pentru asa ceva). O vanzare inseamna, in esenta, un contract. Conform codului de pe vremea lui Napoleon, un contract este o intelegere intre parti - recte, atat timp cat partile sunt de acord cu ce a fost stipulat in intelegere, partile terte acelei intelegeri nu pot schimba datele contractului. Si sunt undeva 99% sigur ca asta, cel putin in versiunea napoleoniana, includea si Statul si legea acelui Stat. Intre timp, lucrurile s-au mai schimbat. Insa nu de asemenea natura incat decizia Valve de a monetariza MOD-urile sa fie ilegala.
Sunt de acord cu ce face Valve? Nu. Bineinteles ca nu. Sunt de acord ca, o data ce incepi sa ceri bani pe ceva, partea care solicita acele beneficii este datoare si cu niste obligatii? Da. Bineinteles ca da. Insa asta nu schimba ce au fost MOD-urile in fapt - produse; sau, na, servicii, din moment ce nu au o forma fizica pentru a fi "produse" in sensul clasic al cuvantului/termenului economic. Ah, ca unii le-au perceput gratuitatea ca pe un drept inatacabil, intagibil, intrinsec... asta este greseala lor. Orice se poate schimba in lumea asta. Daca maine IKEA renunta la a mai oferi meatballs, asta schimba statutul meatballs?
Edit:
@Marar: Asta este iarasi o discutie de amorul artei. Exercitiu filozofic despre cat de repede infloreste parul din gradina vecinului. Ma intereseaza mai putin ce parte din suma ajunge unde; ce ma intereseaza cel mai mult este cat platesc eu pentru produsul final. Ce, cand te duci la un film intr-un cinema iti pui probleme existentiale despre cat % din pretul biletului ramane la cinema. cat % din pret se duce catre studio, cat % din pret se duce catre regizor/actorul principal etc.? Nu. Te intereseaza doar daca pretul biletului este in limita ta de cheltuieala. In cazul de fata, daca modder-ii sunt nemultumiti de ce oferta le face Valve, n-au decat sa se lupte EI cu Valve (daca vor sa foloseasca acest serviciu), respectiv sa nu apeleze la Valve.
Last edited by McWilliams on 24 Apr 2015, 17:42, edited 1 time in total.
@Marar: Yup, Beth isi ia si ea o parte. Si cum am spus, asta mi se pare mult mai socant decat faptul ca Valve ia niste bani. Pai Skyrim e varza fara mod-uri, iar mod-urile sunt singurul motiv pentru care lumea cumpara Skyrim. Daca cineva ar trebui sa dea bani pentru serviciul facut, pai atunci Beth sunt primii care ar trebui sa ingroape modder-ii in bani, ca fara ei dadeau faliment acum multa vreme.
McWilliams » 24 Apr 2015, 16:37 wrote: Ai inteles unde bat? Si unde tu tot te dai in jurul ***** ca "nu, dom'le, daca se cere bani, nu este un produs, ci este un ALTFEL de produs"?
Nu am zis nicăieri asta. Am zis că produsele pe care se cer bani și cele pe care nu se cer sunt diferite, pentru că există alte reguli, mentalități, principii, etc, care se aplică celor care le produc. Altfel faci un MOD când îl pui la liber, altfel îl faci când cauți câștiguri cât mai mari.
McWilliams » 24 Apr 2015, 16:37 wrote: Conform codului de pe vremea lui Napoleon, un contract este o intelegere intre parti - recte, atat timp cat partile sunt de acord cu ce a fost stipulat in intelegere, partile terte acelei intelegeri nu pot schimba datele contractului. Si sunt undeva 99% sigur ca asta, cel putin in versiunea napoleoniana, includea si Statul si legea acelui Stat. Intre timp, lucrurile s-au mai schimbat. Insa nu de asemenea natura incat decizia Valve de a monetariza MOD-urile sa fie ilegala.
Ok, am zis eu altceva? Tu ai impresia că dau doi bani pe treaba asta, între timp eu mă plâng de schimbare pentru că va dăuna MOD-urilor și implicit jocurilor. Înțelege already că suntem pe cu totul alte lungimi de undă și privim problema din perspective diferite. E iritant pentru că e deja a nu știu câta oară când se întâmplă asta.
"Screams of a billion murdered stars give life to the night's peace. While we cling in desperation to the few spinning stones we call worlds."
Mărar » 24 Apr 2015, 16:23 wrote:Nu sunt atat de sigur ca Valve ia 75%, cu siguranta o parte din bani tree sa ajunga la Bethesda, nu?
sa zicem ca ValvE o da fifty-fifty cu Bethesda, moderul cu munca depusa ia cel mai putin in toata treaba asta
developerul isi ia grosul cand pune jocul pe STEAM, ValvE isi iau si ei % pentru publicare
din momentul ala, astia doi se scarpina la coaie si fac bani pe spinarea moderilor
---
chiar ce discutam zilele trecute pe reddit despre monopoluri - discutie destul de aprinsa
cu ceea ce vrea sa faca ValvE nu e decat sa-si inalte cu inca cateva etaje turnul de fildes din care se pisa in capul tuturor - de la developeri pana la utilizatorul final
am ajuns in punctul ala critic in care Origin (by EA) devine din ce in ce mai relevant; si prin calitatile EA, ci din prostia ce duduie din ValvE din ce in ce mai rasunator
un citat din betmen: "you either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain"
Last edited by zme-ul on 24 Apr 2015, 18:00, edited 3 times in total.
1. Fără ca developerul să facă jocul, tu ca moder faci ciuciu bani.
2. Fără expunerea pe care ţi-o dă platforma oferită de Valve, less money. Când a fost ultima dată când aţi donat bani unui moder?
1. Fără ca developerul să facă jocul, tu ca moder faci ciuciu bani.
2. Fără expunerea pe care ţi-o dă platforma oferită de Valve, less money. Când a fost ultima dată când aţi donat bani unui moder?
1. si asa faceai ciuciu bani; si sunt destule jocuri pe piata, jocuri destul de vechi cu o gramada de moduri pe care le poti monetiza, daca chiar asta vrei - zombie parca pusese link cu un nene ce a facut vre-o mie de coco din cladiri pt Cities: Skylines prin Patreon
2. d'aia nu existau moduri inainte de STEAM?! si nici nu-i recomandat sa folosesti modurile direct din WorkShop, ci cu un mod manager
---
sunt de acord cu zombie intreaba asta, nu trebuia sa existe un pay-wall intre moderi si end-user; ci developerul/publisherul trebuie sa recompenseze moderul pt ca le face vanzare
ce-ar fi sa repetam situatia de azi cu BattleField 1942 si modul Modern Combat; in situatia de fata am mai fi avut noi BattleField 2 ?! sincer, cred ca nu
Last edited by zme-ul on 24 Apr 2015, 18:08, edited 1 time in total.
Altfel faci un MOD când îl pui la liber, altfel îl faci când cauți câștiguri cât mai mari.
Nu, MOD-ul se face la fel. Asteptarile pot fi diferite, in schimb. Insa MOD-ul se face cu aceleasi "unelte" - fie ca e pus la liber, fie ca esti in cautarea unor castiguri cat mai mari. Vezi? Daca te exprimi cu curul, nu te astepta la un raspuns pe ce AI FI VRUT tu sa zici.
Iar legat de cat ar trebui sa primeasca Valve, cat ar trebui sa primeasca developer-ul si cat ar trebui sa primeasca modder-ul, asta nu ne priveste pe noi decat daca ne incadram intr-una din cele trei categorii mentionate anterior. Se aplica regulile pietii - daca tie, din postura de consumator, ti se pare prea scump preutl unui MOD, atunci nu cumperi. Asta o sa oblige modder-ul sa caute alternative (sa micsoreze pretul prin acceptarea unei pierderi din potentialul castig, sa faca presiuni asupra Valve si/sau a developer-ului pentru a-si micsora ei cota parte ce li se cuvine dintr-o vanzare, sa schimbe metoda de distributie etc.). La randu-i, faptul ca modder-ul o sa actioneze intr-un fel o sa oblige si Valve si/sau developer-ul sa reactioneze. Desigur, asta presupune in primul rand mult volum, nu un caz izolat, doua, trei.
Insa daca peste o saptamana, doua, dupa tot backlash-ul asta, Valve o sa puna la dispozitii niste cifre care o sa arate ca... nu stiu, scot si eu o cifra din fund: 60% dintre detinatorii de TES: Skyrim au cumparat cel putin un MOD via Steam, atunci ce o sa mai ziceti? Ca ce o sa zica aia de la Valve stim deja - operation money-grab is a succes!
Steam este lider autoritar pe piata, asa ca isi permite astfel de... intreprinderi. Daca nu le iese, nu-i bai; se da reset/whipe la ultimele zile si totul e roz. Insa daca le iese, more money for the money-pile.
Altfel faci un MOD când îl pui la liber, altfel îl faci când cauți câștiguri cât mai mari.
Nu, MOD-ul se face la fel. Asteptarile pot fi diferite, in schimb. Insa MOD-ul se face cu aceleasi "unelte" - fie ca e pus la liber, fie ca esti in cautarea unor castiguri cat mai mari. Vezi? Daca te exprimi cu curul, nu te astepta la un raspuns pe ce AI FI VRUT tu sa zici.!
Las-o baltă că o mai faci și intenționat. Aceleași ”unelte”, hai măi... cred că ești fix singurul de pe tot forumul care ar fi dat răspunsul ăsta.
"Screams of a billion murdered stars give life to the night's peace. While we cling in desperation to the few spinning stones we call worlds."
Altfel faci un MOD când îl pui la liber, altfel îl faci când cauți câștiguri cât mai mari.
Nu, MOD-ul se face la fel. Asteptarile pot fi diferite, in schimb. Insa MOD-ul se face cu aceleasi "unelte" - fie ca e pus la liber, fie ca esti in cautarea unor castiguri cat mai mari.
nu e chiar asa .. acum e cum te-ai duce la curve cu early access asta - plata in avans
1. Fără ca developerul să facă jocul, tu ca moder faci ciuciu bani.
Si fara modderi, developerul face ciu-ciu bani pentru ca nimeni nu s-ar atinge de jocul in forma in care l-a lansat. Sa fim seriosi, Bethesda nu s-a omorat prea tare stiind ca modder-ii vor repara tot ce e de reparat si vor aduce mai mult content decat sunt ei dispusi sa bage. Fara mod-urile pt Morrowind si Oblivion probabil ca Skyrim nici nu ar fi existat pentru ca Beth ar fi dat ortul popii acum multi ani. La fel s-ar putea argumenta si pentru Mount & Blade daca aia decid sa mearga pe aceeasi ruta. Tie ti s-ar parea corect ca la un Bug Fix Mod, Bethesda sa incaseze bani? Mie nu!
Site-uri gen planetelderscrolls si nexxus exista dinainte de 2000, modding-ul nu s-a nascut pe Steam. Totodata pentru mod-urile mai mari, cu instalari mai complexe, Workshop e chiar contraindicat pentru ca nu e in stare sa puna totul cum trebuie. UI-ul de acolo e proooooost pana-n panzele albe si infinit inferior mod managerel-or de pe alte platforme. Da, o fi expunere pe Workshop, dar cei interesati de modding stiau deja unde sa caute, mai ales in cazul jocurilor elder scrolls.
1. Fără ca developerul să facă jocul, tu ca moder faci ciuciu bani.
2. Fără expunerea pe care ţi-o dă platforma oferită de Valve, less money. Când a fost ultima dată când aţi donat bani unui moder?
1. si asa faceai ciuciu bani; si sunt destule jocuri pe piata, jocuri destul de vechi cu o gramada de moduri pe care le poti monetiza, daca chiar asta vrei - zombie parca pusese link cu un nene ce a facut vre-o mie de coco din cladiri pt Cities: Skylines prin Patreon
2. d'aia nu existau moduri inainte de STEAM?! si nici nu-i recomandat sa folosesti modurile direct din WorkShop, ci cu un mod manager
Nu cred că m-ai înţeles. Tu erai (sau aşa mi s-a părut) revoltat de tupeul lui Valve şi al developerilor de a cere o felie însemnată din bani. Eu ţi-am explicat simplu de ce e (fie şi măcar parţial) justificată pretenţia acestora.
Deci:
1. De ce trebuie să dai bani la developer
- Nu există joc -> Nu faci mod -> Nu faci bani.
- Există joc -> Faci mod -> Faci bani, din care dai bani la developer.
2. De ce trebuie să dai bani la Valve
- Faci mod -> Îl publici pe moddb or wherever -> Pui buton de paypal -> Primeşti mărunţiş now and then.
- Faci mod -> Îl publici pe steam -> Modul e văzut de o masă mare de useri -> Fiecare download e plătit -> Ce-ţi rămâne e arguably mult mai mult decât mărunţişul din celălalt scenariu
Mai simplu de atât nu pot. Prove me wrong. Cel mai frumos e însă că nimeni nu te obligă să-l vinzi prin steam şi să le dai bani acestor rechini cu pretenţii.
Eu am inteles, din ce detalii au aparut aici pe forum + video-ul lui TB, ca se cere revenue pentru fiecare MOD vandut (la bucata, in limbaj neaos), nu ca s-ar cere revenue si pentru a avea acces la MOD Tools (sau, ma rog, la partea jocului ce poate fi modificata). Ca atare, da, din perspectiva modder-ului, nu se schimba cu nimic felul in care se obtine un MOD; dovada ca sunt mult MOD-uri concepute pana acum in stadiul de "free" care au fost trecute repede in stadiul "we charge X$ for it" fara vreo modificare tehnica asupra MOD-ului in sine. Din perspectiva consumatorului, da, se schimba radical lucrurile. Dar TG a scris cu manuta lui "Altfel faci un MOD când îl pui la liber, altfel îl faci când cauți câștiguri cât mai mari.". Ori nu consumatorul face MOD-ul, corect?
Edit:
Ok, this I have to bold and enlarge, because it's the point you have elected to miss thus far:
Cel mai frumos e însă că nimeni nu te obligă să-l vinzi prin steam şi să le dai bani acestor rechini cu pretenţii.
1. Fără ca developerul să facă jocul, tu ca moder faci ciuciu bani.
2. Fără expunerea pe care ţi-o dă platforma oferită de Valve, less money. Când a fost ultima dată când aţi donat bani unui moder?
1. si asa faceai ciuciu bani; si sunt destule jocuri pe piata, jocuri destul de vechi cu o gramada de moduri pe care le poti monetiza, daca chiar asta vrei - zombie parca pusese link cu un nene ce a facut vre-o mie de coco din cladiri pt Cities: Skylines prin Patreon
2. d'aia nu existau moduri inainte de STEAM?! si nici nu-i recomandat sa folosesti modurile direct din WorkShop, ci cu un mod manager
Nu cred că m-ai înţeles. Tu erai (sau aşa mi s-a părut) revoltat de tupeul lui Valve şi al developerilor de a cere o felie însemnată din bani. Eu ţi-am explicat simplu de ce e (fie şi măcar parţial) justificată pretenţia acestora.
Deci:
1. De ce trebuie să dai bani la developer
- Nu există joc -> Nu faci mod -> Nu faci bani.
- Există joc -> Faci mod -> Faci bani, din care dai bani la developer.
2. De ce trebuie să dai bani la Valve
- Faci mod -> Îl publici pe moddb or wherever -> Pui buton de paypal -> Primeşti mărunţiş now and then.
- Faci mod -> Îl publici pe steam -> Modul e văzut de o masă mare de useri -> Fiecare download e plătit -> Ce-ţi rămâne e arguably mult mai mult decât mărunţişul din celălalt scenariu
Mai simplu de atât nu pot. Prove me wrong. Cel mai frumos e însă că nimeni nu te obligă să-l vinzi prin steam şi să le dai bani acestor rechini cu pretenţii.
cumapar jocul de pe ValvE, modez jocul de pe Nexus
care-i diferenta?! ValvE si Bethesda au vazut dintr-o data o potentiala mina de aur si vor sa-si mai vare niste bani sub cur
mederul? fuck him! zici ca ar fi romani nu alta: - tati da-mi si mie 2 lei
- la ce-ti trebuie 2 lei? ia 1 leu si marsh de aici
Last edited by zme-ul on 24 Apr 2015, 18:27, edited 1 time in total.
McWill, nu are nici o treaba ce spui tu cu situatia de fata. Realitatea este ca ai alte standarde pentru ceva care e oferit gratuit fata de ceva care e oferit contracost. Nu poti nega lucrul asta.
Tu, din postura de consumator, da, ai alte standarde. Accept acest lucru. Sunt de acord cu acest lucru. Gandesc acest lucru. Respir acest lucru.
Insa ala de il vinde, NU, nu poti sa il obligi sa aiba alte standarde. Poate din punct de vedere moral ar merge, dar nu din punct de vedere legal si nici din punct de vedere tehnic. El, modder-ul, trece prin exact aceeasi pasi pentru a crea ceva, doar ca acum poate ALEGE daca produsul final vine gratis sau contracost. Traiam cu impresia ca suntem toti adulti si ca acceptam ca lumea reala nu inseamna mereu ceea ce ne-am dori noi sa fie. Daca TOATA LUMEA ar avea standarde pentru ceva oferit contra cost, atunci:
- nu am mai avea early access de rahat la jocuri care nu depasesc stadiul de proiect de programare pentru clasa a 9-a;
- nu am mai avea jocuri de genul Alien: Colonial Marines sau Watch Dogs (adica promovarea a ceva ce nu exista in realitate - partea de grafica, in cazurile enumerate);
- nu am mai avea DLC-uri care efectiv sunt parte din jocul initial, segmentate si vandute pentru mai mult profit;
etc.
Si cu toate astea, le avem. Pentru ca desi ar fi frumos ca cel care vinde sa aiba bun simt, nu il obliga nimeni sa aiba. Iar pe Steam... huehuehue, Steam este ULTIMUL loc unde trebuie sa te astepti la standarde. Absolut ultimul loc din Calea Lactee.
Mi se pare putin cam aiurea ca o companie care s-a dezvoltat atat de mult datorita unor moduri sa incerce acum sa scoata bani din mod-uri in cel mai EA Games mod cu putinta. Adica plm, Team Fortres si Counter Strike au inceput ca mod-uri de quake si apoi mod-uri de half life. Dota a fost o harta de warcraft 3, deci tot un fel de mod. Astea 3 cred ca constituie grosul la ce se joaca pe steam. Mai avem si garrys mod si cate si mai cate. Ca producator ar trebui sa te bucuri ca exista mod-uri misto pt jocurile tale, mult mai multa lume o sa vrea sa le cumpere.
Nu e nimic rau in a permite creatorilor de mod-uri sa ceara bani pt munca lor, dar trebuie facuta rocada la procente: 25% pt valve si 75% pt moderi. Valve mi se pare ca profita cam mult de pozitia pe care o are in piata.
zme-ul » Fri Apr 24, 2015 5:23 pm wrote:
mederul? fuck him! zici ca ar fi romani nu alta: - tati da-mi si mie 2 lei
- la ce-ti trebuie 2 lei? ia 1 leu si marsh de aici
Lol. Mai citeşte o dată ce am scris. Mai simplu de atât nu pot, serios. Moderul nu este obligat să vândă aşa. Dacă se simte jecmănit, poate să folosească tactica strămoşească cu butonul de donaţii. Bun, cinstit, cu 95% profit. Sau poate să facă totul gratis în continuare. Sau poate să fie jefuit la drumul mare şi să facă în acelaşi timp mai mulţi bani lol.
Vorbesc strict din punctul de vedere al moderului. Ca end user poţi vota cu portofelul. Poţi să boicotezi rechinii şi să-i susţii pe haiduci.