
1) Close Combat: A bridge too far (1997), numit si Close Combat II. A fost primul meu joc din seria Close Combat. Cred ca a venit sub forma de demo pe un CD Level. Posibil sa ma insel, insa nu era o epoca de descarcat demo-uri de pe net, iar alte reviste de gaming din Romania... sa zicem ca, per total, cred ca am 100+ reviste Level si doar vreo 2 de altele. So odds are it was Level. Moving on!
Demo-ul avea doua sau trei harti de toate, din care lipseau chestiile care faceau jocul cu adevarat special/diferit. In demo, era "a generic real-time strategy game with squad-based units". Atipic, in conditiile in care RTS-urile vremii aveau unitati individuale, nu grupe de unitati, dar altfel... cam meh. Ca atare, am jucat hartile din demo in draci doar ca sa castig.
1-2 ani si un cadou din Australia mai tarziu, am obtinut si jocul full. Supriza mare cand, dupa ce am trecut prin primele harti pe pilot automat, pentru ca le cunosteam pe de rost, am avut socul vietii sa descopar ca unitatile pierdute (fie squad-ul intreg, fie indivizii din squad) NU SE REGENEREAZA AUTOMAT. Si daca am fost foarte generos cu pierderea de vieti la o harta dintr-un teatru de operatiuni, revizitarea aceleiasi harti/aceluiasi teatru de operatiuni ma aducea la acelasi unitati cu care am incheiat misiunea precedenta - cu morti, cu raniti, cu lipsa de munitie etc. Mind boggling pentru mine, cand te gandesti ca "standardul" perceput si impus de jocuri ca WarCraft II, Age of Empires sau Red Alert te facea sa nu dai doua parale pe unitati, cat pe resursele necesare pentru obtinerea acelor unitati. In jocurile amintite, unitatea era 1 sau 0, vie sau moarta, utilizabila sau nu; sigur, putea sa aiba HP scazut, dar nu parametrii scazuti (rate of fire, ammo, weapon type, morale etc.) astfel incat sa se comporte sub nivelul optim.
'Nuff said. Jocul este conceput pe baza Operatiunii Market Garden IRL si, desi ofera posibilitatea de a juca atat cu Axa, cat si cu Aliatii de la bun inceput, este asimetric din capul locului (again, not like other RTS-es of the times). Aliatii vor sa ocupe puncte strategice pe o harta, Axa ar prefera sa le pastreze. Aliatii incep cu mai multe unitati/resurse, Axa, cu mai putine. Aliatii au elementul surpriza, Axa, nu. Aliatii sunt presati de timp sa ocupe cat mai repede punctele, Axa este interesata sa traga de timp cat mai mult. Pentru ca Aliatii au nevoie sa avanseze convoiul de blindate pentru a "pune pe harta" unitati mai avansate, Axa, nu. Si totul incepe sa semene cu a house of cards, unde o decizie neinspirata intr-un anume punct are recepercusiuni mai vaste decat ar da impresia la prima vedere.
Campania principala (toata Operatiunea Market Garden) este o chestie de cateva zeci de ore. Insa exista si suboperatiuni (componente ale Market Garden), care permit un joc mai scurt ca timp, dar cu toate optiunile specifice Close Combat II. Nu este un joc care sa fi imbatranit frumos dpdv grafic, insa elementele de gameplay din el sunt solide, logice si utilizate chiar si in prezent. Also, the movie rocks!
Jocul este disponibil pe gog.com, la 5.99 euro, respectiv pe niste site-uri de abandonware (link 1, link 2).

2. Thomas was alone (2012ish, cred). Nu sunt fan al jocurilor de tip platform sau puzzle. Pot sa apreciez existenta acestor elemente de gameplay intr-un joc (din cu totul alt gen), dar nu ma vedeam jucand ceva construit doar pentru platform/puzzle. Am auzit despre joc intr-un podcast al lui TotalBiscuit si, desi nici TB nu este fan platform/puzzle, a fost recomandat pentru faptul ca are ceva care-l face diferit. Naratorul, in cazul de fata.
Jocul este scurt, mecanica jocului primeste cate o modificare la fiecare nivel (similar Portal, sa zicem) care sa permita "o chestie noua" pentru acel nivel si sa ofere un simt de progres in joc, povestea nu este ceva demn de Nobel. Insa, la fel cum naratorul din Darkest Dungeon ridica jocul prin performanta lui, asa si aici, vocea lui Danny Wallace scoate jocul din obscuritate. Sunt sigur ca nu este jocul care a inventat conceptul asta (narration-driven platformer), insa... it gives you a warm fuzzy feeling inside. Adaugam la asta si muzica, care este foarte buna, si obtinem un joc bun pentru ce isi doreste sa fie - scurt, fasnet, placut.
Jocul este disponibil pe steam, la 7.99 euro. Posibil si in alte parti, ca parte dintr-un bundle.
Cam atat. Daca inca mai sunt nemultumiti, mai am si o a treia optiune prin cap.